Automobilovy priemysel a doprava buducnosti - bez vodica a bez emisii

Automobilovy priemysel a doprava buducnosti - bez vodica a bez emisii
0

#1

Dovolim si nacat temu, ktora bude mazasadny dopad na buducnost Slovenska - ako celit transformacii automobilovehoo priemyslu tak, aby na jednej strane sme sa nestali Detroitom, na druhej strane dokazali zachytit trend a stat sa veducou krajinou v oblasti trvaloudrzatelnej dopravy.

Hlavne trendy ako ich vidim ja:

  • autonomne vozidla
  • znizovanie vlastnictva vozidiel
  • bezemisne vozidla
  • navrat hromadnej dopravy

Klimatická zmena - Bezuhlíkové a pripravené Slovensko
#2

Já ti nevím, Kájo. Tie prvé tri body body sa mi na Slovensku zdajú byť v krátkodobom horizonte zdajú byť nereálne a preto ich nepovažujem za dôležité pri akútnom riešení závislosti na autách. Podľa mňa nemá taký veľký význam sa vybíjať na ich riešení, sú to globálne témy. Energiu nám treba vynaložiť skôr na reálnejšiu udržateľnú mobilitu, teda ako zavádzať mäkké opatrenia namiesto tvrdých investícií do infraštruktúry. Už aj to je na Slovensku sizyfovská úloha, ale v každodennej praxi predsa len reálnejšia než autonomné autá či bezemisné vozidlá.

Najväčšou prekážkou udržateľnej mobility na Slovensku je preferencia a zbožňovanie áut a ich pozícia ako sociálneho symbolu. To je mentálna vec a týka sa jednak voličstva, lebo politici nepôjdu do opatrení na redukciu individuálnej automobilovej dopravy, a týka sa jednak aj samotných decision makerov a výkonných ľudí. Skrátka aj politici, dopravní inžinieri, dopravní policajti, manažéri autobusových a vlakových spoločností, vedúci odborov dopravy na úradoch atď skrátka majú radi pekné technicky dokonalé a pohodlné a pravdupovediac lacné autá a to sa prejavuje aj vo výkone ich práce… Svoju negatívnu úlohu hrá aj to, že jednak sa na opatreniach udržateľnej mobility nedá nabaliť a jednak výsledky nemusia byť vidieť v rámci jedného volebného obdobia, zatiaľ čo peknú diaľnicu či veľký big-box pri Nitre za štyri roky voličom ukázať môžeš… :frowning:

Takže trochu bezradne opakujem otázku, ako na to?


#3

Jan, suhlasim s tvojou kritikou aut. Ale, ak sa chceme pozerat na veci z pohladu Slovenska 2032, tak podla mna treba brat zasadne zmeny v automobilovom priemysle a mobilite ako takej vazne.

Pretoze, ked skonci automobilovy priemysel, tak ako ho pozmane a mobilita bude o autonomnych dopravnych prostriedkoch, tak to bude mat dalekosiahle dopady na celu krajinu.

Chcel by som aby sme sa v tomto vlakne dokazali pozriet na tento problem z viacerych stran a prave aj z toho tvojho. Ale skusit prepojit jednotlive mozne vplyvy a hladat viziu. A potom to pretvorit do strategie ako sa tam dostat.


#4

Urcite jednou z hlavnych tem by mala byt cyklodoprava. Nakolko vidime masivny narast pouzivania bicyklov vo vyspelejsom svete. Pri minimalnej investicii vieme dosiahnut 10 i viacpercentny podiel bicyklov na celkovej dopreve v mestach. Ma to taktiez velmi komunitne a environmentalne i zdravotnych benefitov.


#5

Automotive zivi polovicu SK.
Hromadna doprava je za zenitom a bez masivnej dotacie statu to nepojde.
Hromadna doprava by sa mohla rozsirit v pripade uvolnenia podmienok pre skutocne slobodne podnikanie v tejto oblasti - sluzby typu marsutiek a pod. by mohli prosperovat aj bez dotacii.
Podpora elektromobilov je zvratena - z dani pracujucich platit dotacie milionarom je hnus


#6

Jasne Hojso, sorry, zle som pochopil zadanie témy. Ty si písal o budúcnosti automotive industry a čo bude po ňom a ja o doprave. To sú dve rozdielne veci.

P.s. Mimochodom, nekritizujem autá, iba náš spôsob ich využívania.


#7

Podľa mňa by bolo vhodné si stanoviť cieľ ako majoritný podiel cyklodopravy v mestách/meste napr. do roku 2032 a potom už iba riešiť ako?

Bez pochýb sa to dá, osobne vidím dva najväčšie problémy:

  • postoj ľudí
  • infraštruktúra

Čo sa týka predpokladov je Slovensko výbornou krajinou, vzhľadom na to, že má relatívne malé mestá. (Konkrétne ja bývam v tom najväčšom a na bicykli sa viem dostať do 30-40min do väčšiny častí mesta). Ďalšia pozitívna vec je klíma.

Pri hľadaní spôsobov by som jednoducho vychádzal z iných európskych (svetových) miest, kde cyklodoprava funguje. Napríklad nedávno som sa vrátil z Amsterdamu (veľkosťou podobný Bratislave) a bol som očarený, tým ako to funguje tam. Odvtedy si kladiem otázky: Prečo to nevieme urobiť aj tu? Ako tomu môžem/e pomôcť?


#8

Podla mna je nevyhnutne postavit sa celom vsetkym 3 bodom z uvodu.
Na Slovensku mame 3+1 vyrobnych podnikov, kde sa auta vyrabaju. Ak by Slovensko prijalo spravne zakony, umoznujuce a snad aj podporujuce testovanie autonomnych aut, moze si Slovensko udrzat svoju poziciu. Vsetky automobilky, ktore sa budu chciet udrzat musia na tento trend ragovat.

Slovensko by malo poskytnut nielen vyrobne kapacity, ale aj priaznive prostredie pre testovanie novych technologii.

Pri rozhodovani o umiestneni vyvoja a vyrobe autonomnych aut budu firmy prihliadat aj na legislativu v danych krajinach.


#9

Okrem toho by sme legislativou mali podporit aj nove modely vyuzitia aut - zdielanie autonomnych aut.

Mozno to bude zniet ako utopia, ale podla mna sa musime snaizt drzat krok so spickou, inak nam ujde vlak.

Slovensko ma dnes pre automobilovy priemysel vhodne prostredie a infrastrukturu, ale treba dbat na to, aby to platilo aj o 3 roky.


Elektromobilita - strategický plán SR
#10

Predovšetkým treba ukončiť podriaďovanie územného rozvoja automobilovej doprave. Najmä v mestách sú na to prostriedky už teraz, iba sa nevyužívajú alebo sa využívajú zle: Utlmovanie dopravy v centrách, parkovacia politika, poplatok za vjazd do niektorých zón. Symptomatické je, že momentálne najžeravejšia téma sporu v doprave je to, že ľudia chcú mať prístup na diaľnicu Bratislava - Trnava (Triblavina). Nehovoriac o tom, že investícia do bratislavského obchvatu (D4) je len zabetónovaním miliárd eur, ktoré by boli potrebné na riešenie vnútromestskej dopravy. Zmenou pohonu na elektrinu nevyriešime problém miest zapchatých autami.


#11

neviem aka bola predstava tvorcu vlakna, ale podla mna sa tu teraz riesia dve principialne odlisne veci.
Jedna je automobilovy priemysel - co s nim a ci ho podporovat do buducnosti (a ako).
Druha je podpora inych druhov dopravy.

Len mam pocit ze su to paralelne debaty, ktore sice spolu suvisia, ale ich spojenie neprinesie nikomu uzitok.


#12

Súhlasím. K otázkam automobilového priemyslu a technologického vývoja mi chýba analýza toho, akú celkovú záťaž by predstavoval prechod na elektrický pohon v porovnaní s ropnými palivami pri zachovaní súčasného trendu nárastu cestnej dopravy. Myslím, že politickou prioritou v celej energetike by mal byť prechod na nízko- až bezuhlíkové zdroje a emisie z dopravy treba riešiť inak než verejnou podporou (rozumej dotáciami) do elektromobility.


#13

Z mojho pohladu sa prave jedna o veci prepojene. Aj ked nie jednoducho, ale z mojho pohladu prave buducnost dopravy ako takej a velkych zmien ktore sa v nej rozbiehaju spolu s Klimatickou zmenou bude mat dopad aj na automobilovy priemysel na Slovensku. Sucasne keby sme sa snazili ako krajina riesit dopravu a automobilovy priemysel ako dve spojene nadoby, tak by sme mohli prijst k zaujimavejsim rieseniam. Jedno ma totiz vplyv na druhe.


#14

http://zelenybicykel.sk/
treba sa inspirovat malymi krokmi pre Prievidzu, ale velkymi - pokial by sa podobne, ci identicke projekty uchytili v kazdom vacsom meste na Slovensku.


#15

Tiež si myslím, že sa tu splietajú dve navzájom neveľmi súvisiace témy. Preto som si dovolil vytvoriť tému “Udržateľná doprava - ako na to?” a prosím, poďme sa baviť o budúcnosti dopravy tam. Táto téma nech ostane vyhradená budúcnosti automobilového priemyslu na Slovensku a príépadným jeho inováciám. OK?


#16

Myslím, že keď sa hovorí o individuálnej doprave, či už autách dnešných alebo budúcich autonómnych, bolo by dobré zmieniť jedno hľadisko, energetickú hustotu. Na pohon auta je potrebné veľké množstvo energie a zdroj tejto energie si v aute musíme voziť so sebou. Energetická hustota je pomer energie, ktorú môže zdroj dodať ku hmotnosti zdroja: https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density . Pre porovnanie, podľa Wikipédie má diesel energetickú hustotu 48MJ/kg, automotive baterka iba 0.17MJ/kg. Takže elektromobil má buď nepoužiteľne krátky dojazd, alebo musí byť napchatý stovkami kíl batérií - U Tesly cez 500kg! Lenže čo ekologická záťaž výroby takých ohromných batérií? Cena? Chce to lepší zdroj…

Myslím že už existuje snaha o nájdenie zdroja s väčšou energ. hustotou, je to dôležitý problém, do tejto iniciatívy by sa mala zapojiť aj slovenská veda.


#17

Co sa tyka automnej dopravy, citala som pred par mesiacmi clanky o autonomnych trucks and ships. Pretoze shipping industry je velky znecistovatel. Na druhej strane sa deju aj take lastovicky ako robi Toyota and Ford, ze napriklad investovali do Uber a vytvaraju sa “strategic partnership”. Vsetko otvara nove moznosti ako aj problematicke casti. Ako ja som v tomto naozaj nastavena tak, ze sa diskusie musia odideologizovat. Co byva problem ako na lavej tak na pravej strane politickeho spektra. A je to urcite challenge aj pre Progresivne SK.


#18

Ja by som si predstavoval nieco v style vizie UAE, kde planuju mat v roku 2030 25% vsetkej dopravy driverless.

Toto zneje progresivne. Toto chcem na Slovensku.


#19

Nuz ja neviem, spojenim viacerych tem (zabranit devastacii autoobiloveho priemyslu a vzniknutie “druheho Detroitu” a na druhej strane snaha o dalsi rozvoj automobilizmu novymi cestami) vznikli velmi roznorode odpovede predchadzajucich diskutujucich. Zabranenie druhemu Detroitu totiz vobec nelezi v slovenskych rukach. Je to ciste vec majitelov svetovych automobiliek, iba ciastocne vyrabajucich na Slovensku. Je to mimo nas, pozrime sa na VSZ/US Steel.
A byt leadrom v dalsich uvedenych temach? Az na tu hromadnu dopravu, ktora potrebuje obrovske investicie, je to vsetko otazka vyskumu automobiliek a velkych statov, ktore dokazu svojou legislativou vyvinut tlak na automobilovy priemysel. Ale Slovensko? Je len okrajovym, marginalnym hracom, bez akehokolvek vplyvu. Zostava len “znizovanie vlastnictva vozidiel”. Je tym mysleny “Car-Sharing”? Funguje uz dlhe roky aj v inych krajinach, napr. vo Svajciarsku. Ale je to len na urovni niekolkych % v pouzivani vozidiel. To sa musi najprv v hlavach zmenit postavenie auta na skale dolezitosti. A kedy to pride?
Takze - aj ja sa pytam - ako teda na to?


#20

Podla mna Slovensko vobec nemusi byt “okrajovym, marginalnym hracom, bez akehokolvek vplyvu.”.

Budeme mat presne taky vplyv aky budeme chciet mat. Pokladam toto forum za priestor pre nazory na to, co chceme aby zo Slovenska bolo.

Zjednodusene povedane - ak vytvorime na Slovensky predpoklady a podmienky na to, aby sme boli velmoc automobilizmu 2.0 tak budeme velmoc. Ak neurobime nic, tak to presne tak dopadne.

Sme krajina prveho sveta a svoju buducnost mame vo svojich rukach tak, ako sme ju nikdy v historii nemali.