Cyklistická infraštruktúra Humenné, Laborecká cyklocesta, a ďalšie témy. Cieľ: vytvorenie iniciatívy

Cyklistická infraštruktúra Humenné, Laborecká cyklocesta, a ďalšie témy. Cieľ: vytvorenie iniciatívy
0

#1

Píšem o niečom, čo neexistuje, ale bolo by skvelé, keby sme už dávno mohli popri Laborci od poľských až po maďarské hranice. Dlhé roky som žil v ČR a dopravná infraštruktúra pre cyklistov je tam na vysokej úrovni: jednotné značenie, cyklocesty vyhradené pre cyklistov s atraktivnými cieľmi a u nás NIČ.
Niekto povie, že mám dosť iných starostí, ale práve to sú témy, ktoré by pomohli rozvinúť región pre mäkkú turistiku a zatraktívnili by ho pre časť ľudí.
Dnes sa ľudia pomaly boja na bicykli na cestu, kvôli čoraz intenzívnejšej premávke, pričom taká cyklocesta Humenné - Šírava (Michalovce) popri Laborci by bola ideálna.
Cyklisti by sa zastavili aj v menších dedinách po ceste, čo by ich trochu oživilo.
Funkčná cyklistická infraštruktúra však chýba aj v samotnom Humennom - kde okrem cyklochodníku cez pešiu zónu nie sú pre cyklistov vytvorené žiadné lepšie podmienky: vyhradené pruhy, stojany, …


#2

OK, nejaké návrhy v tejto veci?


#3

Národný cyklochodník je agenda Andreja Danka :slight_smile: Kazdopadne ako aktivny cyklista so skusenostami zo zahranicia som urcite za. Hlavne ak hovorime o podpore cestovneho ruchu tak by bolo fajn spravit aj nejake tematicke okruhy ako pospajat hrady, kupelne mesta, prirodne krasy, povzdme tematicke okruhy ako pozorovatelne vtakov a zvierat, vodne nadrze, cyklokopce, goticke cesty zabalit do balicka, spravit nejake amaterske medzinarodne preteky a postupne predavat ako znacku. Cyklisti z CR ci Holandska sa len pohrnu skusit nieco nove.
Asi najlepsie by bolo napojit cyklochodniky smerom do vnutrozemia z eurovelo passau-budapest po ktorom chodi kvantum cudzincov, uviest tam propagacne tabule a materialy o moznostiach cykloturistiky v krajine ako takej. popri dunaji by sa mozno mohlo ist aj popri hrone ci ipely do vnutrozemia.

taktiez som stretol belgickych MTB cyklistitov ktori isli z krakowa cez nase hory do Bratislavy, divoka slovenska prirody a pritomnost medveda v nasich horach bol pre nich zazitok. prechod vyrubanou certovicou uz pomenej. Staci odvaha a eurofondy a mohli by sme nieco taketo mat. Problem mozu byt pozemky ale kde je vola je aj cesta a zatial tu volu hore moc nevidno. Prijemne bolo vidiet aspon cyklomapy a nove cyklotrasy vo Vysokych Tatrach. Stale ale za potencialom regionov tekova, banskych miest ci vychodu.
Mame dokonale podmienky na cykloturistiku ale infrastrukturu takmer nulovu.


#4

Peter, trochu nejasná terminológia: píšeš o cyklochodníkoch (teda samostatných cyklistických komunikáciách) alebo o cykloturistických trasách (teda trasy po existujúcich komunikáciách, vyznačené prislušným značením “C”)?

Inak, hlboko súhlasím, že potenciál cykloturistiky na Slovensku nie je poriadne ani len načatý, nieto ešte využitý, ale zase si neťahajme medové motúzy - neviem síce, čo myslíš pod “dokonalými podmienkami na cykloturistiku”, ale nie sú o nič “dokonalejšie” než v ktoromkoľvek inom európskom štáte.


#5

podmienky mame dobre pretoze mame kopce. madari ci poliaci nemaju kopce.
holandania a belgicania su celi zhavi byciklovat vo zvlnenej krajine a konecne vidiet aj nieco ine nez rovinu.

pod cykloturistikou myslim pomaly oddychovy sposob bicyklovania, nemyslel som cykloznacky cize potrebujeme vybudovat jednak spevnene cyklochodniky. co sa tyka tras pre MTB vyznacenych C ckom, nie je to zle, ale urcite treba znacenie/mapy/informacie aj v cudzich jazykoch. belgicania sa riadili garminom a internetom, nie vsetci si daju taku namahu a o slabych informaciach pre nich pritakavali. mimochodom, na nasich mtb trasach sa im pacilo najviac to, ze skoro nikoho v
horach nestretli a to bol august. ten starsi mal 57 rokov a syn mal okolo 30 presli krizom republikou a 5x u nas prespali. bicykle si priniesli ryan airom. taki priekopnici, lakala ich divoka priroda a boli spokojni. dalsi vylet planuju do rumunskycho hor. trosku si s tou nasou prirodou verme. nie su to velhory pre narocnych cyklostov ako dolomity ale na romanticke vylety s navstevou oravskej prirody, oravskeho hradu ci vychodoslovenskych drevenych kostolikov, vselico by sme tu nasli. isty typ cykloturistov hladajucich nieco ine sem vie prist z celej europy pomerne dost. ono by to samozrejme chcelo aj cielenu propagaciu. nikto o nas nic nevie.

na zaciatok nas treba dostat na tuto mapu, stretavam denne kopec cudzincov co toto idu, niektori stravia v BA aj nejaky ten den. ale oproti inym krajinam mame zaznacenych tras akosi malo na mape.
http://www.eurovelo.com/en/cycling-in
no a ked si clovek klikne na nasu krajinu tak dostane taky gumenne nicnehovoriace nic. mame hory a akysi modry kostolik. toto je aka amatercina.
http://slovakia.travel/portal.aspx?l=2&ami=108094&smi=108094

moju predstavu uz zjavne vymysleli susedni rakusania. zoznacit cyklotrasy, tematicky do celonarodnej stranky a budovat eurotrasy na ktore sa napoja lokalne cyklotrasy. cyklisticke chodniky mozu teda vytvorit pracovne miesta v cestovnom ruchu okrem toho, ze nasinci ich mozu vyuzit tiez na beznu prepravu do prace ci domacu rekreaciu v bezpeci.

jedna z takychto tras je defacto korytnica - ruzomberok, s vyletom do vlkolinca a korytnice je to vlastne presne co mam namysli, takto by sme to mali asi skusit robit aj inde v SR.


#6

Ale hej, podmienky máme dobré. Reagoval som na označenie “dokonalé”.

Ak teda myslíš vybudovanie samostatných cyklistických komunikácií a nie iba “C”, tak je to bohužiaľ nereálne nimi pospájať atrakcie tak ako píšeš a napojiť ich na trasy Eurovelo (a nie je to ani univerzálne potrebné, bolo by to potrebné iba tam, kde nie je bicyklovanie po ceste dostatočne bezpečné). Nie je to reálne jednak kvôli mentálnemu nastaveniu tých, čo rozhodujú o peniazoch a jednak kvôli veľmi komplikovaným vlastníckym vzťahom, a k tomu ešte niekoko ďalších príčin (peniaze, ochrana prírody a i.).

V ostatnom však máš v zásade pravdu, aj keď uvádzaš iba také detailíky z vlastnej skúsenosti a problematika je pritom o kus širšia. Popri nedostatku infraštruktúry máš pravdu v slabej informovanosti, v nedostatku máp, v obrovskom trhu, ktorý sa ponúka. To všetko však má prapríčinu v - opakujem sa - mentálnom nastavení verejnej správy, ktorá stále ešte väčšinovo nechápe, že cykloturistika je biznis.

Nie je však celkom správne tvrdenie o tom, že práve kopce sú hlavným magnetom pre cykloturistov. Sú hlavným magnetom pre časť cykloturistov, ktorá má na kopce kondičku alebo ktorá využíva e-bajky (ich počet rapídne narastá), ale v Európe je ďaleko najväčší cykloturistický biznis po rovinách, popri riekach a prípadne v mierne zvlnenej krajine. Ale iste, nepochybne aj trh “kopcových” cyklistov je obrovský a my ho nevyužívame.

Trasy ako RBK - Korytnica sa už na Slovensku objavujú a stále pribúdajú a budú pribúdať, ale to nestačí. Pre tie účely, čo píšeš, je potrebné ich prepojiť a to sa zatiaľ nedeje alebo deje iba málo a to z vyššich uvedených príčin.

Ale odbočili sme od témy, ktorú Janek založil ohľadom infraštruktúry v špecifickom regióne východného Slovenska a práve preto som sa ho pýtal, či má v tomto smere nejaké konkrétne návrhy. Západnejšie od koridoru, ktorý uvádza, intenzívne sa tvorí trasa EuroVelo 11, t.j. severojužný smer cez Košice a Prešov a v značnej miere sa plánuje ako samostatná cyklistická komunikácia. Na východe od toho takýchto aktivít nie je veľa a ak sú vôbec nejaké, tak sa týkajú značenia cykloturistických trás (čo však vo väčšine prípadov stačí, keďže v tých oblastiach existuje celkom slušná sieť ciest s nízkou intenzitou premávky.


#7

ano, urobit cyklisticke dialnice a cesty moze byt komplikovane uz len kvoli vysporiadaniu pozemkov a peniazom. V menej frekventovanych lokalitach by to kludne mohlo ist po bocnych cestach ci vedlajsich ulickach v obciach. verim, ze na vychode by bol s pozemkami mensi problem. viem si velmi dobre predstavit ako ludia co chodia na dovolenky do turecka letecky nemaju ani sajn ake moznosti su pre byciklovania chtivych ludi zo zapadu co uz vsade boli a hladaju nieco nove zaujimave.

ta eurovelo 11 moze byt zaujimavy impulz na to aby z nej vychadzali dalsie trasy ci uz smerom niekam k zemplinskej sirave, laboreckej ceste alebo na severe ku kostolikom, duklianskym bojom, poloninam ci do tatier alebo goticku cestu na spisi eventualne k tokaju alebo vinohradnickym miestam na vychode, myslim,ze aj pri humennom maju vinohrady.

Nie sme zasa taka brutalne hornata krajina ale mame toho dost a infrastruktura je napriklad lepsia nez v Slovinsku a ceny o dost nizsie a na vychode aj ovela menej ludi. ano, rovinky a magistraly su pre eurovelo asi typicke, ale ziadne narocne kopce nemame co by boli strasiakom.


#8

Este k tym kopcom. Malokoho z ludi co idu Eurovelo z Passau cez Vieden Bratislavu do Budapesti skutocne bavi usek BA-Gabcikovo. je to nudna rovina po ktorej tito turisti idu pomaly, uzivaju si tak cestu po Vieden a taky Wachau musi byt uplny zazitok pre nich. Dovodom je rozmanita krajina, Wachau je napriklad ovela krajsie a zaujimavejsie nez okolo Neziderskeho jazera.

My mame tiez taketo doliny vo zvlnenej krajine, dufam, ze ked sa raz podari dokoncit tunely ZA-RK tak sa volna komunikacia vyznaci aj pre cyklistov, cez Strecno by to bola nadnerna cyklotrasa, teraz su tam tri pruhy, tak by sa jeden posunul cyklistom, trosku podobna Wachau a dala by sa napojit na tu RK-Korytnica. Detto cyklotrasy v Malej Fatre, do Vratnej a Stefanovej, tam by ani nemuseli/nemohli byt samostatne cyklocesty ale keby sa ten cyklochodnik na tychto trasach aspon vyznacil na ceste tak by mozno aj ti menej odvazni a zdatni nabrali odvahu a miestnych by mozno aj trklo prisposobit infrastrukturu (stojany, pozicovne, opravovne, chodniky, pumpy a umyvarky).
Goticka cesta na spisi su defacto nulove kopce, podla mna obrovsky potencial.


#9

Stále ideme mimo tému, ale OK. Trasa EV6 z Viedne do Budapešti naozaj nie je až tak veľmi zaujímavá, ale zase nie je úplne o ničom a v sezóne po nej denne prejdú stovky cykloturistov. Tu je zatiaľ trochu slabina slovenských aktérov, pretože trasa z Komáromu do Ostrihomy je nepochybne lepšia po slovenskej strane - akurát že sa o tom tí cykloturisti nedozvedia :-(.


#10

no, minule som talianovi pri moste lafranconi musel vysvetlovat kde sa vlastne nachadza a ako ma ist na hotel do race a ako by sa mohol dostat na bratislavsky hrad, normalne si clovek spravil poldna na navstevu hlavneho mesta. stal pred mapou ale nejaki vandali ju uplne znefunkcnili hoci je z nejakeho pevneho formatu a neda sa strhnut ako papier.

nejak si neuvedomujem ci som mimo temu, janek to zacal celkom zosiroka a len nadvazujem. pokial maju ludia na bicykloch jazdit s motoristami, tak sa bude musiet zmenit mentalne nastavenie slovaka.

mne sa taketo situacie stavaju casto, hoci aj viackrat za den. bez zmeny zakona a proaktivneho pristupu policie vsak nemozme pustit cudzincov do nasej cestnej premavky, to by sme si urobili reputaciu ako nebezpecna krajina. to radsej nech zostanu na eurovelo.


#11

Ďakujem za príspevky :slight_smile:
K terminológii - mal som na mysli hlavne cyklochodníky, ktoré by som radšej nazíval “cyklocesty”. Prakticky popri každej rieke sú pre ne ideálne podmienky a v ČR to funguje (typ na výlet z Prahy popri Berounke, z Náchoda popri Metuji, pozdlž Labe,…).
Začínam sa touto témou viacej zaoberať a zistil som, že na Slovensku máme cyklokoordinátora na Min. dopravy - napísal som mu, aká je vízia rozvoja a tak. Nájsť ho môžete aj na FB ako “slovenský cyklokoordinátor Peter Kľučka”.
Budem sa tiež pýtať v Humennom na mestskom úrade aké sú rozvojové projekty v tomto smere , Jedna z jeho akcii cyklokoord. bola výzva samosprávam na predkladanie projektov.
Na druhej strane si myslím, že dôležitejšie je prepájanie a zjednotenie lokálnych projektov do väčšej siete - zjednotené značenie, mapové podklady, zmysluplné smerovanie cciest.
Ako som začínal v úvodnom príspevku, rastúca intenzita dopravy a znižujúca sa ohľaduplnosť šoférov vytvárajú z jazdenia po nerozdelenej komunikácii ruskú ruletu nielen v úsekoch ako je Humenné - Michalovce, ale aj na menších cestách medzi dedinami, kde zase si trúfnu aj šoféri s hladinkou, pretože ich tam nikto nekontroluje.


#12

Janek, národný koordinátor Peter Klučka je v cyklodoprave veľmi znalý človek a určite sa naňho obráť a aj ho zavolaj do regiónu. Problémom však je, že pozícia národného koordinátora nemá de facto žiadne právomoci, jeho úloha je v daných súvislostiach skôr facilitačná, vyjednávacia a pod. Dá sa “využiť” na to, že za tvoje veci bojuje nie iba nejaký aktivista Janek, ale človek z ministerstva dopravy a to má na úradoch iný zvuk a dopad.
Do určitej miery (najmä pri štátnych inštitúciách a štátom zriadených organizáciách) sa dá operovať národnou cyklostratégiou, ale nečakaj od toho zázraky.

Cyklokoordinátori sú aj na krajskej úrovni, v prešovskom kraji je to Štefánia Migašová na úrade samosprávneho kraja. Zrejme ti veľmi nepomôže, ale aspoň sa od nej dajú získať relevantné informácie. Odporúčam obrátiť sa aj prešovský Kostitras, majú zrejme najlepší prehľad o diani v PO a KE kraji a majú naozaj veľké skúsenosti. Priamo ti zrejme nepomôžu, majú dosť svojej roboty, ale určite vedia poradiť, kde a u koho začať.
Každý kraj má spracované plány a projekty pre rozvoj cyklistickej dopravy a cyklodopravy, nie som si istý, či prešovský kraj na to nemá aj nejakú špeciálnu stratégiu. To zistíš práve na úrade samosprávneho kraja alebo na ich stránke. .


#13

tak minule som nasiel rakusky radtouren.at
teraz by som dal do pozornosti cesky web http://www.ceskojede.cz
a co mame slovaci ako integrovanu informacnu stranku o moznostiach cyklistika v SR?
Ma zahranicny turista nejaku standardnu moznost? asi jedine specializovane cyklisticke portaly (garmin, strava, atd.)


#14

Nie, kvalitný cykloturistický portál pre Slovensko zatiaľ neexistuje. Je zopár kvalitných miestnych či regionálnych (napríklad www.bajkomktajchom.sk), je zopár pokusov o národné portály (napr. www.cykloportal.sk), ale zatiaľ sme na Slovensku, ako so hovorí, vo vývoji.


#15

bikom k tajchom poznam, to je dobra stranka aj region velmi vydareny s dobrym znacenim a podmienkami.
cykloportal.sk som nepoznal, vyzera to akesi nedorobene, ale vdaka za pokus.


#16

Faktom je, že absencia slovenského cykloturistického portálu je príznakom zaostávania štátneho manažmentu turizmu. Nielenže chýba portál, ale Slovensko nemá ani ujasnené, aký cykloturistický produkt chce ponúkať, komu a v ktorých regiónoch. O niečo sa snažia OCR, o niečo sa snažia niektoré VÚC, o iné zase miestne kluby, ale výsledkom je mišmaš a neúplná a roztrieštená ponuka. Keď k tomu pripočítame väčšinou neodôvodnený zákaz bicyklovania v 3. stupni ochrany prírody a v podstate celoplošnú ignoranciu lesníkov voči turistom a cykloturistom, tak prídeme na to, že Slovensko skrátka zatiaľ nie je konkurencieschopné na trhu cykloturistiky.
Hádam sa to teraz zlepší, nejdem to preceňovať, ale uvidíme, ako sa prejaví prechod referátu bicyklovania pod sekciu cestovného ruchu na MinDop. Z hľadiska cyklodopravy je to trochu zvláštne spojenie, ale z hľadiska cykloturistiky by to hádam mohlo nejako pomôcť.


#17

Nie som si istý tým referátom pre bicyklovanie: asi ako toľkokrát ta aktivita musí prísť zdola, aby sa vytvárali nejaké lokálne komunity, ktoré by vytvárali projekty na cyklo-infraštruktúru v regione.
Inak vaša odpoveď ma potešila, som si uvedomil až teraz (znovu) že na Slovensku sú aj zákony obmedzujúce cyklistiku.


#18

No, ale ak sa bavíme o cykloportáli, tak ten sa ľahšie zriaďuje “zhora”, z celonárodnej úrovne. Nemusí to síce byť priamo ministerstvo, čo by si objednalo vytvorenie takéhoto portálu, ale zase prečo nie, že? Národná úroveň je dôležitá aj pore určovanie pravidiel, napríklad vzťah štátnych lesov, vodohospodárov či ochranárov k cykloturistike, presadzovanie cyklo-friendly vecí do zákonov, vyhlášok a pod.


#19

No ja len také skromnejšie poznatky k téme.
Z mojich skromných povšimnutí cez poľskú hranicu (Čertižné) Poliaci chodia na Slovensko predpokladám do Medzilaboriec, no ďalej asi nejdú pretože po ceste je to ďalej nebezpečné (jazdím tade autom). Cesta z Medzilaboriec do Čertižné-ho (Hranica s Poľskom) je “C” a je to príjemné jazdenie. Ako navrhuje autor, smerom nižšie od Medzilaboriec by to chcelo popri Laborci niečo postaviť a bola by to pekná cestička. Nepoznám síce strategické dokumenty mesta alebo regiónu, ale dalo by sa to napríklad v rámci LEADRA - Miestnych akčných skupín - stratégie CLLD a tam by som asi hľadal aj zdroje.
EUROVELO 11 je super vec, ale je ďaleko od laboreckého regiónu a pôrod tohto diela je dosť ťažký, viem že sú vytvorené štúdie trás a dokonca existujú aj nejaké projekty KSK (ten sa tomu venoval viac ako PSK). V Akon štadiu je to teraz, netuším.

Najväčšie problémy všeobecne k cyklotrasám alebo cyklochodníkom sú samozrejme pozemky a tam to je na samospráve. Úprimne, chce to sakra veľa energie starostov. Ale zase sú tu možnosti napríklad využiť pozemky povodia alebo ŽSR