Diaľnica a cesty BA - TT

Diaľnica a cesty BA - TT
0

#1

Priatelia ako to vidíte VY s cestami v BA kraji? S kolektormi? Či bez nich?
podrobnejšie info tu : http://www.oztriblavina.sk
alebo tu: https://www.facebook.com/oztriblavina/
Z môjho pohľadu človeka znalého cestnej dopravy a hlavne dynamickej dopravy je nevyhnutné tie kolektory vybudovať presne pre dôvody ktoré opisuje OZ Triblavina a to :

Ide o zachovanie pôvodného plánu - zlepšiť dopravu v nášom regióne. Pôvodným zámerom bolo rozšírenie diaľnice D1 na 6-pruhovú diaľnicu so súbežnými cestami (kolektormi) po oboch stranách diaľnice podľa schváleného územného plánu Bratislavského samosprávneho kraja.

  • Obsluha okolitých obcí, najmä Vajnôr, Chorvátskeho Grobu, Bernolákova a Ivanky pri Dunaji. Napojenie všetkých ciest križujúcich diaľnicu v našom regióne na obojstranné kolektory. Zabezpečenie rozvoja priľahlých území.
  • Skrátenie času dopravy v špičkách medzi Bratislavou a okolím. Zníženie zaťaženia na životné prostredie úsporu pohonných hmôt.
  • Zvýšenie výkonnosti a plynulosti diaľnice D1 v úseku Bratislava - Trnava. Zlepšenie komfortu jazdy a bezpečnosti cestnej premávky. Dobudovanie odstavných pruhov, ktoré sa teraz využívajú ako jazdný pruh. Odľahčenie diaľnice počas rekonštrukčných prác a dopravných nehôd cez kolektory.

#2

V pripade dialnice BA-TT by som rad hlavne upozornil na fakt, ze dialnica je neskolaudovana uz vela rokov (oranzove ciary) cize nevyhovuje predpisom, je nebezpecna a stat to robi vedome uz vela rokov. Takto by progresivny stat nemal fungovat, takto postupuje spekulant. Obcan ci firma nemozu zit/podnikat v neskolaudovanej budove ale stat si dal sam sebe vynimku. Vynimka by mala byt skor docasna, toto musi byt pre nejakeho dlhorocne po Slovensku jazdiaceho cudzinca uplny unikat.


#3

Téma sa ma týka najmä ako občasného šoféra do Bratislavy.

“Pocitovo” sa mi zdá kolektorový variant lepší. Argumenty beriem a chápem. Ale prečo teda štát tvrdí niečo iné? Čo z toho kto má ak sa presadí a postaví horší variant?

To už sme naozaj taký skazený štát, že robíme zámerne veci špatne? Aby som sa vedel rozhodnúť, tak by som rád počul prečo sa štát priklonl k inému varintu. Viete to za nich zhrnúť?


#4

Samozrejme bez kolektorov. Záujem na kolektoroch majú developeri a ľudia s nimi prepojení, ktorým by sa jednoducho zhodnotili pozemky. Po internetoch sa hovorí o skupinke SDKÚ, Sieť, exSieť. V podstate tam ide o boj medzi nimi a Smerom, s ktorým je prepojený zase developer Starland, ktorý si zase preloboval križovatku Triblavina a kolektory by mu vytvorili konkurenciu. Že si jeden developer niečo preloboval ešte neznamená, že aj na ostatných by sme mali doplácať.

NDS nemá čo stavať miestne regionálne cesty (kolektory), ale diaľnicu. Ak si chcú postaviť kolektory, tak nech ich postaví BSK.

Citujem vyjadrenie INEKO, ktoré je tiež proti kolektorom.

„Rozšírenie D1 na 8-pruh po nový exit Blatné (15 km za Bratislavou,
resp. 3 km za exitom Senec) považujem za primerané riešenie. Ale až
trestuhodne oneskorené. Navrhoval som ho už v roku 2011, vtedy to NDS
odmietla a ďalej chystala luxusné a drahé riešenie so 6-pruhom a
súbežnými 2 + 2 pruhmi (spolu 10 pruhov!) až po Trnavu. Odpor
zodpovedných k včasnej zmene predraženého riešenia znamenal premárnené
roky a vyhodenie miliónov eur na projektovú dokumentáciu, ktorú teraz
hodia do koša.“

A hlavne

Vnimate namietky Bratislavskeho samospravneho kraja a aktivistov, ktori
kritizuju zamietnutie variantu s kolektormi, ako opodstatnene?

„Čiastočne. Veľkou chybou je, že NDS dlho
akceptovala požiadavky, aby župou a developermi zanedbávaný rozvoj
dopravnej infraštruktúry suplovala – na účet štátu, drahými kolektormi
popri diaľnici. Dlhé roky tak živila nereálne očakávania, ktorých
nenaplnenie teraz mobilizuje všetkých, ktorí sa cítia zmenou poškodení.“

Viac tu http://www.ineko.sk/media/otazky-novinarov-a-odpovede-ineko-2016


#5

Tiež sa prikláňam skôr k riešeniu bez kolektorov, beriem to však ako hru dvoch strán “developerov”, je to niečo na spôsob ako napísal vyššie David. Najviac dopravnej situácii jednoznačne pomôže riešenie D1 ako 8-pruh, súčasne však s rekonštrukciou/výstavbou starej Seneckej a obchvatu Pezinka a Modry na 4-pruh.


#6

Dopravnej ani inej situácii (okrem situácie stavebných firiem) nič z toho nepomôže. Vie sa už desaťročia, že zvyšovanie pruhov na diaľniciach do miest nijako nepomáha, akurát zácpa sa posunie o pár kilometrov.
Pomôcť môže masívny rozvoj hromadnej dopravy a masívna preferencia car poolingu (viac osôb v jednom aute) a v poslednej dobe aj masívne zníženie potreby dochádzať každý deň do mesta - iný regionálny a miestny rozvoj, teleworking a pod.


#7

Nijako nerozporujem význam Vami navrhovaných riešení, musia ísť však ruka v ruke s rozširovaním cestnej siete. Napísať “Dopravnej ani inej situácii (okrem situácie stavebných firiem) nič z toho nepomôže. Vie sa už desaťročia, že zvyšovanie pruhov na diaľniciach do miest nijako nepomáha, akurát zácpa sa posunie o pár kilometrov.” považujem za ignorantské, určite nie progresívne.


#8

Prečo?
Riešenia som naznačil - hromadná doprava, car pooling, iný urbanizmus, informačné technológie. A práve to sú riešenia progresívne. Konzervatívne riešenie “rozširovaním” cestnej siete problém Bratislavy, ucpanej na vchodoch a precpanej autami vnútri, nevyrieši - naapak ho zhorší.


#9

Myslím že sa tu rozprávame o dvoch rôznych otázkach, chcem len dodať, že medzimesto nám hocijako masívny rozvoj carpoolingu a hromadnej dopravy pomôže len sčasti. Riešenia situácií v mestách nebudú jednotné, každé mesto vyzerá inak, v Bratislave podľa mňa jednoznačne pomôže absolútne skvalitnenie a rozvoj MHD, výstavba funkčných P+R, a následne kľudne aj vybudovanie mýtnych brán do mesta (ale až po tom, ako budú prvé dve riešenia funkčné a nadväzujúce).


#10

Rýchly obrat, ale OK, som rád, že sa zhodneme :slight_smile:


#11

Neviem čo považujete za rýchly obrat, ja si stojím za svojim, celému regiónu, dajme tomu od Trnavy, najviac pomôže 8-pruh na D1 a spomínané obchvaty. Od začiatku sa tu nerozprávame len o Bratislave…


#12

Ako to tomu regiónu pomôže?


#13

Úspora času, úspora paliva, ďalšie možnosti rozvoja, vylúčenie tranzitnej dopravy z miest a obcí regiónu…
Ono je to nesporne dobrá otázka, tento región je na tom tak dobre, že obyvateľov už veľa vecí netrápi. Tí čo chcú, tak sa majú dobre, a trápi ich čo? Všeobecná nálada, korupcia (zaujíma tak odhadom polovicu obyvateľstva), nedostupnosť bývania a doprava…


#14

Prepáčte, ale to sú všeobecné odpovede. Ako sa usporí čas a palivo tým, že sa zácpa posunie o niekoľko kilometrov ďalej, bližšie k úzkym hrdlám v Bratislave? Pozrime sa, kde sú v regióne každodenné zácpy - Prístavný most a obchvat Bratislavy, vjazd do Bratislavy od Šamorína, križovatky v centre Bratislavy a pod. Ako tomu pomôže osempruh a vylepšenia ciest, o ktorých píšete?
Podľa mňa nielenže nepomôžu, ale naopak situáciu ešte zhoršia - viac a viac áut bude chodiť do mesta a vytrieskajú sa na to peniaze, ktoré chýbajú a budú ešte dlho chýbať inde.


#15

Ja neviem, my sa asi nerozumieme. Nikde som nenapísal že to vyrieši všetky problémy dopravy v regióne, tobôž v Bratislave. Možno som trochu všeobecný, ale situácia si to vyžaduje. Snáď odo mňa nechcete podložiť každú situáciu, v ktorej to pomôže (napr. si myslíte, že zvýšenie kapacity dopravnej obslužnosti pre Senec nepomôže aj situácii v hlavnom meste? že vybudovanie/reko spomínaných obchvatov nepomôže doprave a životu v Modre, Pezinku, Chorvátskom Grobe, Ivanke, Bernolákove…?)
Viete si predstaviť, aké dopady na Bratislavu by malo spustenie D4R7 bez vybudovania 8-pruhu? Myslíte že situácia bude po vybudovaní tohto PPP rovnaká ako teraz?
Nie je všeobecný práve Váš pohľad “Podľa mňa nielenže nepomôžu, ale naopak situáciu ešte zhoršia - viac a viac áut bude chodiť do mesta”? Z čoho vychádzate, aký má toto tvrdenie logický základ?


#16

Rozdiel je v tom, že ja neobhajujem minutie stoviek miliónov eur bez toho, aby som mal kvalifikované informácie. Vy tvrdíte, že minutie tých peňazí pomôže regiónu a neviete to podložiť. Ja síce nedávam argumenty, lebo nemám toľko času, aby som teraz začal citovať všetky možné zdroje, ktoré o tom mám načítané, ale ani neobhajujem minutie tých peňazí.

Vy stále dávate tvrdenia na podporu tých investícií, ale keď sa spýtam na podrobnosti, tak ich nedáte. Ako zvýšenie “kapacity dopravnej obslužnosti” pre Senec pomôže Bratislave?

EDIT: Len doplním, že spochybňujem primárne investíciu do osempruhu a nadväzne prípadne do starej Seneckej. Obchvat Pezinka a Modry vecne nespochybňujem.


#17

Trochu sa mi nepáči, ako ste to celé obrátili tak, že ja obhajujem zbytočné minutie stoviek miliónov…Možno to je chyba mojich formulácií, možno sme sa do toho zbytočne zamotali, ale nemám dôvod nejaké zbytočné míňanie obhajovať, ad.1 nemám v tom nijaký osobný finančný záujem, ad.2 dokonca ani v regióne nežijem, len tam často služobne cestujem…
Snažil som sa len vyjadriť svoj názor, ktorý samozrejme nemám podložený výpočtami, ale ak je toto podmienkou, tak to sa tu nemôže veľa ľudí vyjadrovať.
A škoda že ste si nenašli čas na tie všetky možné zdroje a argumenty, možno by to bolo prínosnejšie ako táto naša debata, možno by som aj ja zmenil názor.

edit: Ten Senec, veľmi často sa mi stáva podvečer pri ceste z BA, že D1 je zapchatá niekde od Vajnor až po exit v Senci, to ovplyvňuje aj dopravu v BA, a myslím že navýšenie počtu pruhov na D1 by tomuto veľmi pomohlo. Ale toto je jedna situácia, ktorá ani nie je tak podstatná, nakoniec vychádza z mojich osobných dojmov…

edit2: chcel by som to z mojej strany uzavrieť, dostali ste otázku do polohy rozširovať súčasnú cestnú sieť/nerozširovať, pričom pôvodne bola téma o niečom úplne inom. Obvinili ste ma z obhajovania míňania peňazí, pričom som len vyjadril názor, a odporučil variant, ktorý oproti tomu druhému šetrí peniaze, zvyšuje bezpečnosť…


#18

A tak to zase mňa mrzí, že vás to mrzí, tak to zase neberte tak vážne :slight_smile: .

Pozrite, vysvetliť - argumentačne dobre podložene - že rozširovanie diaľnic nerieši dopravné problémy, aké sú v Bratislavskom regióne, sa nedá takto vo voľnej diskusii. Treba na to čas, dohľadať zdroje - od učebníc cez štúdie až po analýzy… na to iste nemáme kapacitu. Ale pomôže aspoň trochu googlenia, najmä ak viete po anglicky. Viem, viem, google nie je ani ekonomický ani metodický argument, ale akú-takú predstavu vytvorí, najmä ak človek vie kriticky rozlišovať informácie.

Konkrétne ohľadom toho osempruhu sa nedávno vyjadroval aj Výskumný ústav dopravný, ktorý môžeme iba ťažko obviniť z nejakých protivládnych stanovísk. Nájdite si to, nebolo to dávno. V ich stanovisku je vyslovene uvedené, že osempruh nič nevyrieši a dupľom nie aj preto, lebo v územných plánoch pribratislavských lokalít, ktorý by tou diaľnicou mali byť obslúžené, sa počíta s nárastom počtu obyvateľov o ďalších 100.000 ľudí. Takže problém bude zase v počte áut a ten neznížime rozširovaním diaľnice. (Pre objektivitu musím dodať, že VÚD potom v iných vyhláseniach pripustil, že môže pomôcť tomu samotnému úseku diaľnice, ale bez ďalších krokov to bude iba bodové riešenie a nepomôže regiónu. Medzi ďalšie kroky by napríklad malo patriť zlepšenie bežnej cestnej siete v regióne - ale to nikto nechystá… Možno to tu niekto z VÚD číta, tak by mohol vysvetliť, o čo ide).

Sencu v situácii, o ktorej píšete, nepomôže osempruh - tie autá akurát nebudú stáť v pravom pruhu trojprúdovej, ale štvorpúdovej diaľnice. Je možné, že keby sa vybudovala lepšia “stará Senecká”, tak sa zníži tento problém, ak by ľudia naozaj do Senca nešli po diaľnici, ale po novej starej Seneckej. Ale zase sa objaví nový problém na vstupe/výstupe z Bratislavy - pretože problémom je počet áut a ich distribúcia v priestore a čase a tá bude stále rovnaká: ráno sa všetci snažia dostať do centra Bratislavy a poobede z centra Bratislavy a samotné centrum Bratislavy je na diaľnice pripojené úzkymi hrdlami …:frowning:

Riešením je hromadná doprava - rýchle prímestské vlaky, električky, preferencia autobusov na cestách a križovatkách, záchytné parkoviská, sieť staníc na území mesta ako intermodálnych bodov, vytvorenie podmienok pre “posledný kilometer” peši alebo na bicykli atď. Viem, dobre sa to píše a pritom vybudovanie takého systému trvá desiatky rokov. Problém je, že Slovensko s tým stále ani len nezačína, namiesto toho rozširuje vstupné diaľnice pre autá… :frowning:


#19

nechcel som už, ale myslíte toto? http://www.vud.sk/uploads/file/Tlacova%20sprava_VUD_Zilina_D1-Triblavina.pdf


#20

Tématicky ano, aj keď ja som to čítal v nejakom obsiahlom článku, nie v ako PDF tlačovú reakciu.