Elektromobilita - strategický plán SR

Elektromobilita - strategický plán SR
0

#1

Elektromobilita - konkrétna oblasť so širokým impaktom do rôznych oblastí:

  1. EU Leadership
  2. výskum a vývoj (dopravné systémy, infraštruktúra, nevigácia, dopravné prostriedky…)
  3. výroba a priemysel – výroba elektromobilov, súvisiacich technológií
  4. stavebníctvo – konštrukcia a stavby výrobných a servisných kapacít pre elektromobily,
    objekty infraštruktúry (nabíjacie stanice) a/alebo dopravná infraštruktúra cesty (prípadne
    power-ways), mosty, tunely
  5. doprava a bezpečnosť
  6. ekológia (emisie, uhľovodíkové palivá, alternatívne materiály pre elektromobily)
  7. Sociálna stránka – čo tak využiť okrem zamestnania ľudí v elektromobilovom priemysle (1-4) aj možnosť výroby “ľudového” elektromobilu?
  8. Zmena energetickej paradigmy
  9. Smart-grid: …

0
Môžeme v tejto téme otvoriť a tvoriť veľmi silnú politickú agendu a viesť, otvárať diskusie,
rokovania, predkladať návrhy, tvoriť trendy, máme na to intelektuálne i vedecko-
technologické zázemie
1.
Máme obrovskú výskumno vývojovú kapacitu – na téme elektromobility by sa uživil
základný aj aplikovaný výskum – nielen priamych tém ale aj kopy súvisiacich (od
technológií, cez materiály, ekológiu, až po humanitné vedy). Máme pre výskumné projekty
aj výbornú bázu – domáci automobilový priemysel s najmodernejšími výrobnými
technológiami.
2.
Elekromobily, batérie, komponenty pre nabíjacie stanice, komunikácie, power-ways
(aktívne cesty – s inštalovanými systémami pre generovanie elmag polí pre pohon a
nabíjanie batérií elektromobilov, resp. komunikácie schopné generovať elektrickú energiu
skrz aktívne povrchy a pod.)
3.
Na výskum, vývoj, výrobu, prevádzku a servis elektormobilných technológií bude potrebná
rozsiahla infraštruktúra – ktorá je v mnohých smeroch kompatibilná s potrebami a
prioritami súčansého stavu v SR (komunikácie, diaľnice…) Ani stavebný priemysel nepríde
pri elektromobiloite skrátka.
4.
Doprava na báze elektrickej energie má obrovský potenciál – power-ways sa dajú využiť
aj pre autonómne dopravné systémy - pri dobrom dizajne elmag polí je možné tieto polia
využiť na identifikáciu polohy autonómneho vozidla na vozovke v reálnom čase a pre jeho
navigáciu. Tiež je možné pre autonómne aj riadené systémy zabudovať prvky vynucujúce
v odôvodnených prípadoch dodržiavanie lokálnych parametrov premávky (povolená
rýchlosť, prechody pre chodcov a pod.)
5.
Ekológia je jasná – znížením podielu vozidiel na spaľovacie motory znížime toxické emisie
aj CO2. Výroba elektormobilov ale nemusí ostať len pri eko-pohone – môžeme tiež skúsiť aktívne
pristúpiť k materiálom pre elektromobily.
6.
Body 1-4 majú pramy a bod 5 nepriamy dosah na zamestnanosť. Možnosť zdieľaných
dopravných prostriedkov, alebo ľudových elektromobilov dostupných pre všetkých by
zvýšila životný štandard aj vrstvám pre ktoré je automobil zatiaľ luxusom. Viem si
predstaviť aj fungovanie v eASY-wagene.
7.
Zmeny energetiky - od úrovne výroby cez distribúciu až k spotrebe. Okrem centrálnej sa bude výroba elektriny riešiť vo vyššej miere aj na lokálnej úrovni, priamo pri spotrebe. Toto bude vyžadovať legislatívne úpravy, finančná a ideová účasť štátu (energetické podniky) až po dodávateľsko-odberateľské vzťahy producentov a spotrebiteľov energií.
8.

Opatrenie:

Štátna stratégia pre rozvoj a podporu elektromobility.

Garant buď predseda alebo podpredseda vlády – aby bolo jasné, že toto je v hospodárskej
oblasti TOP priorita. Cieľom je okamžitý štart prípravy/transformácie vzdelávania, výskumu
a vývoja ako aj priemyslu do oblasti e-mobility a čo najširšieho zapojenia kapacít na celom
Slovensku.


Bratislava- Staré Mesto a jeho problémy
Elektromobilita na Slovensku - Hľadá sa odborník
#2

Pri zavislosti SR od automobiloveho priemyslu povazujem nieco taketo za klucove nielen zo strany ochrany zivotneho prostredia (mne blizkej) ale celkovo nevyhnutnej adaptacie ekonomiky SR na nadchadzajucu zmenu.

Co mi vsak medzi vymenovanymi bodmi chyba je aktivna politika v oblasti inteligentnej siete (smart grid), kde slovensko trestuhodne zaostava. Tato oblast je dolezita nielen z pohladu elektromobility ale aj vyssieho vyuzitia obnovitelnych zdrojov energie.

Mal by si (ak mozem tykat), sa tejto teme blizise venovat a spisat diskusny papier? Ak ano, ozvi sa mi prosim. (na vedomie aj pre teba @Simecka)


#3

Uz som pisal v inej teme, ze to nie je az taka vzdialena buducnost… VW uz teraz vyraba napriklad e-up! a aj Aeromobil by mal byt elektricky (v pozemnom rezime). Mna by zaujimalo, aka by mala byt uloha statu? (Vzdelavanie je asi na prvom mieste bez diskusie). Ako by mal program, strategia vyzerat? Ake su konkretne ciele? Tiez by som uvital nejaky navrh vo forme dokumentu… Ja mam stale zmiesane pocity zo statnej podpory vyskumu, minimalne by bolo dobre nastavit jasne a ferove pravidla…


#4

Co sa tyka statne podpory vyskumu a vyvoja. Na nej je vo vyspelych krajinach do velmi velkej miery postaveny primarny vyskum, na ktorom vsetko stoji.

Ale napriklad k smart grids - tu slovensky sietovy regulator predstavuje podla mojich informacii priam aktivnu prekazku. Prosto hovori ze sa to neda. Cize menit sa tu da vela.

Co sa tyka infrastruktury - od uzemneho planovania, cez normy na budovy a cesty.

To len dva rychle priklady na rano co ma napadli.


#5

2Lubo:
Stručne povedané - štát si musí túto tému vziať za svoju a vo všetkých oblastiach, kde má vplyv a dosah musí konať - podporovať, vytvárať podmienky, nebrzdiť, politicky podporovať na úrovni EÚ a vyššie. Je úlohou štátu, aby umožnil transformáciu achillovej päty našej ekonomiky na strategickú výhodu.

2Martin:
Ďakujem za doplnenie smart-grid - presne preto som sem nahodil :slight_smile: nikto nevie všetko a ja už vôbec nie :slight_smile: Môžeš upresniť, aký diskusný príspevok máš na mysli? Mám skúsenosti z Eurofondov v oblasti výskumu a vývoja a som vynálezca a tak trochu technologický vizionár :slight_smile:

2All:
Neprivatizujem túto tému, len som nahodil myšlienky k tejto téme. Dajme hlavy dokopy, môžeme na tom robiť spolu, každý to čo vie najlepšie :wink:


#6

aj ked v prvom prispevku to okrajovo spominas, velky doraz v tejto suvsilosti treba klast na car-sharing a presun od vlastnictva k zdielanej ekonomike, co by malo na emisie a kvalitu dopravy vyrazne vacsi vplyv. netreba zabudnut ani na fakt ze priemerny vek vozoveho parku v SR je 11 rokov (v CR dokonca viac ako 15 a dokonca vstupa), takze opatrenia zamerane na vyraznu zmeny paradigmy v tejto oblasti budu mat pomerne dlhu nabehovu krivku, pricom zdielana ekonomika by bola realizovatelna aj s existujicim vozovym parkom.


#7

V prvom rade súhlasím, že elektromobilita má v sebe veľký potenciál zmien. Sú to však aj pomerne silné hrozby, lebo elektromobilita nenesie iba zmeny paliva - z benzínu na elektrinu.

Takže by som pridal ďalší bod:
7. zásadné zmeny energetiky - od úrovne výroby elektriny, cez jej distribúciu až k jej spotrebe. Zmeny sú pred nami značné. Bude nedostatok aktuálneho výkonu, bude treba zmeniť celú sústavu na NN úrovni. Viac. tu https://www.energiaweb.sk/2017/10/08/elektrizacnu-sustavu-cakaju-velke-zmeny/

A pokiaľ sa do tohto procesu nezapoja všetky zodpovedné inštitúcie - štátne ale aj súkromné (vzdelávacie, výskumné aj komerčné) budeme veľmi skoro (3 do 5 rokov) veľmi “trpieť”.

Dnes už má Smart grid reálne naplnenie, a nie je to len modny pojem. Avšak MH SR, ÚRSO, SEPS a pološtátne RDS sa zmene pohľadu značne bránia. Na našu škodu.


#8

2Martin
Prosím mohol by si sformulovať doplňujúci bod k smart-rid na doplnenie? (pridaj do komentu-updatnem úvodný post)

2Pavel
Prosím mohol by si sformulovať doplňujúci bod k energetickej paradigme na doplnenie? (pridaj do komentu-updatnem úvodný post)

2All
Aby sme sa dopracovali aj k nejakému výstupu by sme sa mohli dohodnúť na diskusii do konca roka. Po novom roku (5.1.18?) by sme sumarizovali nápady a tím ľudí, čo na tomto opatrení chce a vie robiť. Môže byť? :wink:


#9
  1. zásadné zmeny energetiky - od úrovne výroby elektriny, cez jej distribúciu až k jej spotrebe.
    Budúce energetika vyžaduje množstvo zásadných zmien. Toky elektriny budú vo všeobecnosti obojsmerné a nie len veľkej výroby k široko rozvetvenej spotrebe. Čím ďalej viac sa bude výroba elektriny riešiť na lokálnej úrovni, priamo pri spotrebe.
    Toky po distribučných sústavách sa zmenia aj vzhľadom k narastajúcej elektromobilite a jej nabíjaniu. Prevádzkovatelia sústav budú nútení posilňovať NN vedenia, ktoré v súčasnej dobe nie sú vystavené tak veľkým okamžitým tokom ako prinesie nabíjacia infraštruktúra. Navyše množstvo týchto vedení je už na hrane svojej životnosti.
    Súčasné distribučné siete sa budú musieť premeniť na agregátora lokálnych mikro gridov (mikro sústav). Tieto budú v ich vlastníctve alebo vzniknú mimo ich vplyvu.
    Všetky tieto zmeny budú vyžadovať zmenu legislatívy, zamerania všetkých klúčových hráčov a finančnú účasť od štátu, cez energetické podniky až k spotrebiteľom (z mnohých sa stanú prosumeri - producenti a spotrebitelia ‘consumeri’ naraz).
    Bez zmeny na úrovni legislatívy, vzdelávania a bežných činností sa toto síce udeje, ale bude to komplikovanejšie a spôsobí množstvo zbytočných výdajov.

P.S.: @Stefan_Kemenyik neviem aký rozsah si predstavuješ. Toto je aj na samostatnú tému (nie len jednu :slightly_smiling_face:)


Automobilovy priemysel a doprava buducnosti - bez vodica a bez emisii
Automobilovy priemysel a doprava buducnosti - bez vodica a bez emisii
#10

Pavel - veľmi pekne ďakujem :slight_smile: idea aj komentár idú pekne k veci :smiley:


#11

Dovolím si sem zaviesť trochu toho zdravého skepticizmu. To, čo Štefan v prvom peste zhrnul, je pekné a je to dobrý súpis. Bohužiaľ, v súčasnosti ani blízke budúcnosti nie je uplatniteľný na Slovensku. Nejde ani tak o odborný pohľad (aj aj tam by som mal nejaké komenty, ale to nie je teraz mojim cieľom), ale o uskutočniteľnosť a logistiku tých krokov či bodov.
Nie je mysliteľné, aby sme sa stali lídrami nejakej globálnej témy (napr. elektromobility) pri súčasnom stave legislatívy a prostredia pre podnikanie, vzdelávanie, vývoj a výskum a štátnu správu. V krajine, kde sa notebook verejne obstaráva mesiac, kde sa dotačné schémy sa udeľujú podľa rôznych iných kritérií (kompletnosť žiadosti, politické krytie a protekcia), len nie podľa tých legitímnych (napr. prínos, efektivita, inovatívnosť) a kde sa dotačné schémy využívajú na niekoľkonásobne predražené projekty, ktoré pritom zvyčajne ani nedosahujú kvalitu bežných súkromných startupov, v krajine, kde sa kvalita vzdelávania posudzuje podľa počtu zbytočných člankov v nekarentovaných fejkových zborníkoch a v ktorej absolventi vysokých škôl idú radšej do Talianska zbierať jablká, atď atď, skrátka nie je možné uvedené body realizovať tak rýchlo, aby nám neušiel vlak.
Chápem, že atraktivita témy a chuť niečo dosiahnuť je silným motorom, ale myslím si, že by bolo dobré vrátiť sa na zem a zamerať sily najprv na vytvorenie podmienok na to, aby sme vôbec stíhali nejaký rozvoij, nieto ešte aby sme boli jeho lídrami.
Ak sa teda bavíme o úlohe štátu v rozvoji elektromobility, tak sa nevyhneme tomu, že najprv musíme zaviesť/dosiahnuť férové dotačné schémy, jednoduché a efektívne verejné obstarávanie, kvalitne vzdelávanie a motivácia absolventov, elimináciu rozdávania peňazí cez dotácie a pod. Slovensko skrátka nie je krajinou, ktorá by vedela byť lídrom a bohužiaľ nie je ani krajinou, ktorá by k tomu “vedeniu byť lídrom” smerovala.
Je mi ľúto, že takto brzdím debatu, ale treba byť realistom.


#12

Ján zdravím a ďakujem :slight_smile:

Elektromobilita je taká úloha, ako keby sme sa pokúsili postaviť Rubikovu kocku. Nie jednu, dve… ale všetky malé kocičky naraz a to s jasnou predstavou ako majú každá sama o sebe aj dohromady fungovať. Môže sa to zdať na prvý pohľad príliš komplikované, ale realita môže byť presne opačná. Ak sa nebudeme stresovať tým že sa to nedá, dáme na stôl idey a nápady, bude stačiť ak systém postavíme na tom, kde sa tie idey pretnú :slight_smile:

Máte pravdu s tým, že cieľ je v pohybe a bude ho ťažké hitnúť. Ale práve preto musíme myslieť a konať smerom dopredu - je to ako keď pilot stíhačky strieľa s opravou hodný kus dopredu. Kým guľky doletia na miesto určenia - doletí tam aj lietadlo, ktoré chce zostreliť :wink: Ak by strieľal tam kde “teraz” vidí cieľ, guľky by vŕtali prázdny vzduch. Takto vidím ideu dosahovania aktuálne možných cieľov.


#13

No, tak práve takto to bohužiaľ v reálnom živote nefunguje :frowning: . Alebo inak: aby to takto fungovalo, tak musia Progresívne Slovenská a im podobné partaje vyhrať voľby a potom niekoľko rokov reformovať aspoň základy prostredia, v ktorom by sa tých 8 bodov malo realizovať. Dzurindovým vládam to trvalo nejakých 5-6 rokov, teraz by to nebolo o moc kratšie.
Ospravedlňujem sa, že sa opakujem: ak má mať zmysel príprava oných 8 bodov, tak ich musíme rozšíriť o ďalších niekoľko, netýkajúcich sa priamo elektromobility, ale prostredia, v ktorom by sa to malo udiať.

Skúsim to ešte inak: Skús (tykajme si :slight_smile: ) si vziať každý ten bod (alebo aspoň niektoré) a napísať, postup, ako ho dosiahnuť:
Bod 0. EU leadership: krok 1, krok 2, krok3 …
Bod 1: Výskum a vývoj: krok 1, krok 2, krok3 …
atď
a zistíš, že mnohé z tých krokov nie sú v našom systeme reálne. Takže ak chceš tie cieľe dosiahnuť, tak musíš zaradiť krok -2, krok -1, krok 0, ktoré vytvoria podmienky realizácie … a na to potrebuješ politickú vôľu a čas. A ak sa budeš venovať iba kroku 1, kroku 2… atď a vyriešiš ich a nebudeš mať pritom vyriešené kroky -2, -1 atď, tak zastaneš na mieste a jednak vyhoríš a jednak nám oštatné štáty utečú.

Takže preto hovorím, že musíme najprv riešiť rámec a až potom obsah.


#14

2Ján :slight_smile:

V pohode. To čo tu robíme je, že sa snažíme identifikovať ČO chceme dosiahnuť. Múdre hlavy potom musia sadnúť a navrhnúť riešenia parciálnych problémov a ich krížom-krážom súvislostí. Prvoradé je ale vedieť kam sa chceme dostať.

Nesúhlasím s tým že sa to nedá. Cením si tvoj názor, ale ja som odhodlaný sa o to pokúsiť :wink:


#15

No ja k tomu dodám, že i keď som zmenu energetiky dal v nasledujúcom poradí - t.j. č. 7, tak reálne musí byť na pozícii “-1”. Ešte pred tým bodom “0”.

Bez toho aby sa umožnila lokálna a decentralizovaná výroba, bez toho aby bolo možné realizovať mikro gridy a smart gridy v súlade s legislatívou, tak rozvoj elektromobility spôsobí značné výpadky v dodávkach. Tie budú spôsobené lokálnym preťažovaním v sústavách.


#16

Ooops, sme sa neporozumeli, ja nevylučujem, že sa to dá. Len som chcel naznačiť, že to závisí nielen od obsahu, ale aj rámca a bez jeho riešenia nemá veľký zmysel sa venovať “iba” obsahu.

(EDIT, “tiež verím” bolo nahradené slovom “nevylučujem”)


#17

Áno, súhlasím. Takže logickým krokom by teraz bolo rozpísať tie body na drobné a z tých drobných spraviť cestovnú mapu.


#18

2Pavel, Ján, All :slight_smile:

Poradie teraz neriešme - je to nákupný zoznam, ktorý doplníme o veci, čo ma nenapadli ale vás áno. Keď sa bude variť uvidíme čo kam patrí. Myslím ale, že to bude potrebné urobiť všetko viacmenej paralelne. Bude to parádne ťažké, lebo systém je lemravý, ale určite sa to urobiť dá ak aktivita pôjde aj zhora - podarí sa to s podporou a nie navzdory vláde. Teraz dajme ten zoznam. Kľudne si k veciam robme komentáre, keď dôjde na samotný projekt budeme sa môcť vyhrať s každým detailom :wink:


#19

VW ma aj plne elektricky VW e-Golf…akurat ma slaby dojazd.
https://www.vw.sk/novy-e-golf


#20

Dve zaujímavé správy:

Navrhujem aby sme v januári 2018 urobili stretnutie záujemcov o túto tému a vytvorili pracovnú skupinu, ktorá ju bude riešiť.

To čo viem priniesť do tejto témy je spôsob akým uvažujem - multidistiplinárna-konštruktívna-vedeckotechnická syntéza. Nemám hanbu predstaviť si veci, ktoré spolu na prvý pohľad nesúvisia a zlepiť z nich niečo nové a zaujímavé. Našťastie je okolo fúra expertov pre špecifické veci, ktoré týmto nápadom dajú realistické kontúry. Pridajte sa! :wink:

PS: viem si tu predstaviť aj priamy konekt na tému Automobilovy priemysel a doprava buducnosti - bez vodica a bez emisii