Komunálna politika

Komunálna politika
0

#1

Osobne by ma zaujímalo, či sa PS bude angažovať aj na komunálnej úrovni.
Veľakrát sa tu spomínala strana SaS, ako dobre využíva sociálne siete a internet, čo ju v istom zmysle stavia do spektra progresívneho zmýšľania. Kde však táto strana zlyhala na celej čiare, je práve úroveň komunálnej politiky.
Jednak sa zastavil, resp. spomalil nábor nových členov, zároveň sa vedenie strany v kraji a meste takmer nikdy a k ničomu nevyjadruje. Keď sa na to opakovane pýtali predsedu, odpoveď bola v štýle"Politika sa robí v Bratislave…".
Z tohto mi vychádza niekoľko postrehov, podnetov a otázok:
1. Bude sa PS vyjadrovať k otázkam komunálnej politiky ?
2. Bude sa aktívne zapájať do diania v komunálnej politike ?
3. Chystá sa profilovať si kandidátov a expertov pre potreby samosprávy ?
4. Navrhované riešenia v oblasti samosprávy v samotnom programe
5. Plánuje sa zapojiť už v nadchádzajúcich voľbách ? (jeseň 2018)

  • v prípade, že áno, plánuje postaviť vlastných kandidátov na poslancov , starostov , primátora ?
    6. Osobne by ma veľmi zaujímal postoj a názor k problematike mestských častí v Košiciach, nakoľko v tomto má naše mesto veľmi špecifická postavenie, z ktorého pramení množstvo zásadných problémov (ne)fungovania samosprávy.

Domnievam sa, že okrem aktívnej účasti a záujmu o problematiku samosprávy, je najvyšší a správny čas zamyslieť sa nad potrebou veľkej reformy územno-právneho členenia Slovenskej republiky.
Obcí je okolo 2900, z toho vyše 50% nemá ani 500 obyvateľov, avšak zo zákona musí mať svojho starostu a poslancov aj tá najmenšia dedina.
Nemožno rovnako opomenúť, že na územno-právne členenie sa úzko viaže aj školská sieť, čo by malo byť znovu predmetom reformy a racionalizácie školskej siete.

Na rozprúdenie diskusie bude toľko hádam aj stačiť.

J.S.


#2

Môj názor: Áno pokiaľ sa má Slovensko rozhýbať k zmenám, musí to byť na celoplošnej, celo štátnej úrovni - teda aj v komunálnej politike. V štandardných demokratických systémoch sa “veľkí” politici stávajú z “malej” komunálnej.

Ale je tu veľké ALE: na “obsadenie” rozhodujúcich a potrebných štátnych (ministerstva, úrady a štátne firmy) a komunálnych (VÚC, mesta obce a ich úrady a firmy) je potreba cez 3 500 ľudí - odborníkov. Teraz je tu vo fóre cca. 1 800 prihlásených. Odhadom 500 aktívnych…

Takže je to ešte dlhá cesta…


#3

S prvou polovicou uplny suhlas.
K tej druhej ALE… trochu to vyznieva tak, ako keby PS zostavovala jednofarebnu vladu a i keby sme cisto hypoteticky tuto moznost pripustili, neznamena to, ze automaticky z tych 500 aktivnych by zrazu boli predstavitelia v statnej sprave.
Apropo, ak by sme pocitali vsetko menovane, tak to rozhodne nie je iba 3500, ale az cca 11 tisic pozicii, ktore sa v sucasnej dobe obsadzuju priamou nominaciou a to si este nie som isty, ci je v tom zapocitana aj samosprava …
Prave to by mala byt jedna zo zasadnych zmien, aby sa postupne a plosne obmenili ludia na veducich poziciach a aby sa tito uz s pripadnou zmenou vlady nemenili (iba v presne definovanych pripadoch a na zakladne zakonnych moznosti).


#4

Pozdravujem,

skusim aspon na niektore otazky odpovedat.

1.- 3. K otazkam komunalnej politiky sa budeme vyjadrovat. Momentalne sme vo faze, kedy postupne rozsirujeme siet nasich dobrovolnikov a budujeme si kvalitnu lokalnu znalost z terenu.
4. Samosprava bude sucastou nasho programu. Povazujem to za uplne samozrejmu vec.
5. Rozhodnutie o tejto veci este nepadlo. Predpokladam, ze v nejakej forme urcite budeme chciet podporit kandidatov s ktorymi budeme zdielat hodnoty a predstavu o svete. Tato otazka, ale este uplne nie je na teme dna.
6. Ako rodeny kosican som presvedceny ze ich pocet treba zredukovat. je to velka anomalia.

Komunalna reforma ako pisete, je klucova. Rozmyslam nad nou v intenciach podobnych ako vy.


#5

Pozdravujem a dakujem za odpovede.
Osobne by ma zaujimal Vas nazor k bodu c.6
Prekaza mi, ze sa cela diskusia okolo MC vedie iba z pohladu ich poctu - vela/malo a akosi unika to podstatne, ich pravne postavenie. Vidim iba dve cesty: Bud sa posilnia kompetencie a prinavrati sa pravna subjektivita mestskym castiam a v takom pripade je zmysluplne a opodstatnene, aby mali svoju miestnu samospravu, alebo a to je dnes politicky pravdepodobnejsie, presadi sa model centralizacie, cize sa MC zredukuju pod 10, resp. zaniknu uplne (co by bolo v podstate v sulade so zakonom O obecnom zriadeni, kedze ani Presov nema mestske casti, iba Kosice a Bratislava).
Otazne je, co v pripade historicky samostatnych a za totality nasilne pripojenych obci k mestu.
Tesi, ma, ze sa komunalnej politike budete venovat, nazdavam sa, ze v tomto mnozstvo existujucich stran vysostne zlyhava a hlavne v Kosiciach je absolutne ticho, jedine navrhy i kritika prichadzaju skor od jednotlivcov v podobe aktivistov, alebo inak aktivnych obcanov, ale politicke subjekty dlhodobo nevytvaraju ziadnu vecnu diskusiu o akychkolvek spolocenskych otazkach na uzemi mesta a to povazujem za velku chybu. Strana - akakolvek, ma byt predovsetkym komunikatorom a mediatorom… nie ozit 10 tyzdnov pred volbami a potom 4 roky ani zvuk a ani obraz.


#6

Suhlasim, ze to nie je len o pocte. Pravomoci su dnes nejasne rozdelene aj v BA aj v KE, sposobuje to konfliktne situacie v kompetenciach. Mne osobne netrha srdce posilnenie kompetencii na urovni mesta.
Co sa tyka obci - zda sa mi, ze ich fungovanie je tak naviazane na mesto a mestske sluzby ze nevidim dovod na ich samostatnost.

Toto vsetko je ale pohlad velmi zbezny a pyta si samozrejme hlbsiu debatu.


#7

V sucasnom pravnom stave by tak ci tak museli prebehnut miestne referenda.
Uvidim vsak, ci sa sucasny primator pokusi v priebehu tohto roka predlozit opakovane jeho novelu zakona o meste.
Kazdopadne, ak mestske casti pridu aj o tie nevyrazne kompetencie, s ktorymi operuju v sucasnosti, ich existencia straca prakticky akekolvek opodstatnenie.
A je v tom trochu aj mocenskeho dualizmu, kedy v ramci jedneho mesta ma obyvatel aj svojich miestnych, zaroven aj mestskych poslancov, rovnako ma svojho starostu a zaroven aj primatora. Nehovoriac, ze v mnohych pripadoch moze byt starosta z ineho tabora ako primator…
Sucasny system je nakladny, neefektivny, chaoticky a neprinasa vela uzitku (mimo volenych funkcionarov).


#8

Ahoj. Som rada, že sa otvorila táto téma. Od roku 2014 pôsobím v komunálnej politike ako poslankyňa. Bola by som rada, keby sa tu nájde aj viac ľudí, ktorí sú momentálne aktívni. Moja skúsenosť je žiaľ taká, že odborná znalosť poslancov a ich znalosť problematiky je veľmi slabá. Chýba kontrola ich práce. Chýba prepojenie poslancov, kde by mohli riešiť aktuálne problémy a otázky. V marci som sa zúčastnila seminára “Môj poslanec” a tam bola nádherne vidieť, aké problémy nás trápia a to, že pokiaľ sa nezačne s tými, ktorí sa snažia o zmenu pracovať, tak jednoducho odídu, pretože sú týmto systémom domotivovaní. Žiaľ mám osobné skúsenosti s tým ako sa neefektívne pracuje s verejnými zdrojmi. Snaha, ktorú vyvíjam nestačí na to, aby som dokázala veci zmeniť. Ľudia sa nezaujímajú pokiaľ sa problém netýka priamo ich. Toto je veľmi obsiahla téma o ktorej sa dá naozaj veľmi veľa diskutovať. Otázka znie: čo je možné urobiť pre to, aby sa ľudia hlbšie zaujímali o dianie v ich priamom okolí? Poslanec z Lozorno mal na seminári pekný príspevok, kde urobili projekt - ľudia mohli priamo rozhodovať o 12eur/osoba z rozpočtu mesta a mohli rozhodnúť, kam týchto 12eur pôjde. Určite sú rôzne cesty participácie občanov na fungovaní samosprávy. Zamýšľam sa, že ak ľudia nemajú záujem o svoje mesto-obec ako môžu mať záujem o náš štát resp. jeho fungovanie. Vo svojom okolí dokážu priamo veci meniť a zasahovať do rozhodovania. Rada sa aj bližšie podelím so skúsenosťami ale budem rada, ak aj ja sa viem pýtať.
Myslím, že komunita ktorá sa vytvára by sa určite mala zamerať na postavenie ľudí do komunálnej politiky už v roku 2018.Základom je zmena komunikácie na najnižšej úrovni - na úrovni samosprávy. Je potrebné osloviť ľudí, ktorí sú kreatívni, cieľavedomí a dokážu zo seba niečo odovzdať pre spoločnosť. Žiaľ trendom sa stáva, že väčšina takýchto ľudí záujem nemá vstupovať do komunálnej politiky. Opäť otázka: prečo?
Ja dúfam, že aj prostredníctvom tejto komunity sa nájdu noví ľudia. Teším sa na diskusiu. :slight_smile: .


#9

Dakujem za prispevok.
Osobne sa v komunalnej politike angazujem od roku 2010, najprv ako clen komisie kultury,skolstva a sportu na mojom sidlisku, v sucasnom volebnom cykle ako clen komisie kultury mesta Kosice, vzdy ako neposlanec (pre upresnenie uvadzam, ze som sa pokusil dvakrat kandidovat a zistil som, ze to nie je pre mna).
Kazdopadne, uvitam vsetky podnetne postrehy, nazory, skusenosti z tejto oblasti, ktorej sa z mojho pohladu casto nevenuje potrebna a zasluzena pozornost v porovnani s tzv. “velkou” politikou.
Rovnako je trochu paradoxne, ze v komunalnych volbach je casto ucast iba zhruba polovicna oproti volbam parlamentnym, co je z mojho pohladu velka skoda a nazdavam sa, ze na komunalnej urovni je vyrazne vacsi priestor nieco zmenit a posunut, nez na narodnej.


#10

Môj názor je v zásade jednoduchý ( tiež poznám fungovanie samosprávy) - súhlasím s p. Dubécim a vôbec mi netrhá srdce zvýšenie kompetencií magistrátu. Ja si viem predstaviť tu a teraz zrušenie všetkých mestských častí. Košice nie sú tak veľké, aby potrebovali takto širokú samosprávu. Alternatívne by som mohol diskutovať o 4 - 6 mestských častiach (max.). A argumenty typu, že na to doplatia malé mestské časti neberiem. Ľudia na jednom centrálnom magistráte sa musia naučiť riešiť problémy mesta bez ohľadu na veľkosť danej “časti”. Priority nemôžu byť nastavené na “mestské časti”, ale na mesto ako celok - na problémy a vízie, ktoré prekračujú hranice mestských častí.


#11

A k tým voľbám - župné nie sú určite zvládnuteľné a podpora niekoho môže byť skôr kontraproduktívna. Určite ale do komunálnych volieb 2018 by PS malo byť stranou a riešiť aj prípadné nasadzovanie kandidátov. Do zastupiteľstiev určite, na posty primátora a starostov podľa aktuálneho stavu - samozrejme nie všade a za každú cenu. Podľa aktuálneho stavu v danej situácii - niekde možno niekoho podporiť, niekde nasadzovať ľudí. To je proste tá mravenčia komunálna politika - “dole”, ktorá môže a musí priniesť následne aj benefity 2020 “hore”.


#12

K tomu trhaniu/netrhaniu srdca …iba jedno.
Ste za centralizaciu na ukor subsidiarity a demokracie ?
Presne to totiz znamena posilnenie kompetencii mesta na ukor mestskych casti.
Uznavam, ze v sucasnom stave zmysel existencie MC je viac nez otazny… uplne ina by bola vsak situacia v stave, kedy by sa MC prinavratila pravna subjektivita, ktorou pred rokom 2006 disponovali.
Kedze aj zo strany primatora je snaha presadit novy zakon o meste Kosice, vidim to s vysokou pravdepodobnostou, ze nech uz bude situacia vo “velkej” politike akakolvek, uberat sa to bude skor k tej centralizacii.


#13

Ale ja by som tú centralizáciu rozhodne apriori nevylučoval. Treba viac argumentácie a triezveho pohľadu .-)


#14

Treba viac argumentacie a triezveho pohladu ? V poriadku… a kde su Vase argumenty pre centralizaciu ?