Korupcia

Korupcia
0

#1

Akými krokmi/nástrojmi je možné potlačiť korupciu? Aké sú skúseností krajín s najnižšou mierou korupcie? Ako je možné zmeniť vnímanie korupcie širokou verejnosťou tak, aby bola akceptovaná len nulová korupcia? Pomohlo by zrušenie hotovosti ako nástroj na výraznú elimináciu korupcie?

UPDATE by @truban :

  • dokument a analýza o korupcii a ako ju riešiť sa už pripravuje. bude vonku čoskoro.
  • zatiaľ zoznam opatrení a návrhov, ktoré sa zozierali z celej diskusie do 17.1.2017 a ďalšia debata k nim:

DOKUMENT KU KORUPCII KTORY VYSIEL AJ Z TEJTO DEBATY:


Ako bojovať proti korupcii - dokument
Nevieme poraziť korupciu ? Obíďme ju
Kľúčová reforma
#2

o zruseni hotovosti si to nemyslim. mam inac rozpisany taky dlhsi clanok o korupcii v IT, ze ako to v zasade funguje a co by tomu pomohlo. skusim to dopisat do par tyzdnov a dat vonku.


#3

Korupciu znizi moznost vykonu statnej a verjenej moci.
Menej pravomoci pre uradnikov = menej priestorou pre korumpovanie.
Nie je ina cesta


#4

Ja síce nie som na danú problematiku expert, ale myslím si, že korupcia a boj proti nej je komplexný problém, práve preto, že je do istej miery prirodzená a ani v tých najmenej skorumpovaných štátoch(podľa corruption perception index), akými sú Nový Zéland, alebo škandinávske krajiny, nie je úplne nulová.

Štát môže, podľa môjho názoru, proti korupcii bojovať niekoľkými spôsobmi. Jednak je to zvýšenie transparentnosti používania verejných prostriedkov do čo najväčšej možnej miery. To je však tak trochu dvojsečná zbraň, keďže na jednu stranu dáva priestor médiam a tretiemu sektoru pre informovanie a mobilizáciu verejnosti, no ak nie su vyvodené dôsledky, len zvyšuje frustráciu.

Druhá vec je podľa budovanie nezávislých inštitúcií. V tomto by Slovensko mohlo ísť po vzore Českej republiky, čiže decentralizovať systém riadenia prokuratúry, prípadne aj zmeniť spôsob menovania Generálneho prokurátora a minimalizovať vplyv Ministerstva vnútra na políciu. Možno aj vytvoriť efektívny protikorupčný úrad po vzore rumunského DNA.

A teda potom sú tu aj tie drobné veci, napríklad zrušenie trestného činu ohovárania, ktorý môžu politici využívať pre perzekúciu whistleblowerov. Podľa môjho laického názoru je občianskoprávna žaloba na ochranu osobnosti pri ohováraní dostačujúca.


#5

Zákaz hotovosti by už nič zásadné neriešil, zákon už definuje strop na hotovostné operácie.

Hlavné riešenia sa skrývaju v totálnej transparentnosti.


#6

V rámci práce som s dosť stretával s ľuďmi zo stavebníctva. A tí tvrdili, že korupcia v tejto oblasti je spôsobená príliš vysokým množstvom často nezmyselných nariadení, paragrafov a vyhlášok. Stavebný úrad potom funguje “božia ruka,” ktorá niekomu dopraje a niekomu nie. Udeľovanie pokút je v podstate na ľubovôli úradníka. Investor, resp. stavebník potom radšej stavia načierno a zaplatí následne pokutu, ako by mal vybavovať množstvo povolení a predlžovať dobu stavby. Aký to má vplyv okrem korupčného prostredia napr. aj na vzťah k formovaniu verejného priestoru, snáď ani netreba hovoriť. Možno aj preto stále u nás platí novelizovaný stavebný zákon zo 60. rokov, pretože kalné vody korupcii nahrávajú, kým novodefinovaný zákon by ju mohol obmedziť.

Neviem, či sa dá táto skúsenosť vo vzťahu ku korupcii zovšeobecniť, ale zrejme je často predpokladom korupčného správania nejasná legislatíva.


#7

Korupcii napomáha často aj prílišná preregulovanosť a zbytočná zložitosť postupov v dotknutých oblastiach. Aj to možno napomáha obrazu, že korupcia je prirodzená. Prirodzené je pomôcť si, ak sa dá. A pokiaľ sa nedá inak, ľudia siahnu aj po nej. A bude to tak, dokiaľ bude platiť, že čas sú peniaze.
Transparentnosť je dobrá, ale dvojsečná. Súčasný informačný zákon má jedno veľké mínus. Mnohí ľudia prirodzene podporujúci transparentnosť sa jej bránia, pokiaľ z titulu svojej práce musia odpovedať na množstvo podaní, z ktorých väčšina nikam nevedie.
Podobne je to aj s verejným obstarávaním. Zákon je úplne zle nastavený. Aj medzi obstarávateľmi sú spoločnosti, ktoré majú záujem obstarať čo najlepšie riešenie čo najefektívnejšie. Pokiaľ nevyhrá najlacnejšia firma, nemusí to byť preto, že by tam bolo spojenie, ale jednoducho preto, že zobrali do úvahy aj iné náklady. Toto je len príklad, ktorý má opäť poukázať, že nezmyselné zákony ľudí iritujú a potom sa ocitajú na strane tých, ktorí bojujú so zákonmi, ktoré mali podporovať boj proti korupcii.


#8

Spravne,korupciu je mozne IBA potlacit,resp.redukovat.Nieje mozne ju uplne zastavit.Ako nato?Jednoducho.Obmedzit moznosti.Zaviest zodpovednost a stretnopravnost.Je jedno aku hotovost zavedieme,clovek je tvor ktory si vzdy najde sposob ktorym moze korumpovat - pokial ma nato prilezitost a sposob.Jedinym moznym riesenim je - minimalizovat moznosti.
V dnesnych casoch je korupcia vsade a tomuto fenomenu prepadli v kazdej sfere.Dokonca sa stala akousi populárnou ikonou doby.
Nulova korupcia neexistuje, nikde.
Neda sa porovnavat a prirovnavat krajiny s nizsou mierou korupcie, lebo tam platia ine mravne a spolocnenske naviky a pravidla.
Je to ako nasim hokejistom vnutit kanadsky styl hry.Co je nemozne.


#9

S korupciou uzko suvisi klientelizmus, kde sa pomocou manipulovania sutazi formou napasovania ich podmienok dohadzuju navonok zakonne zakazky a to nemusia byt ani predrazene, staci ze vyhraju “nasi ludia”.


#10

Klientelizmus je iba jedna z nekonecnych prikladov korupcie…podobne ako ulpacanie,podplacanie,uplatkarstvo,rodinkarstvo,uzera,vydieranie ci mafia,zneuzivanie,vyuzivanie,utlacanie,zvyhodnovanie,nadrzanie,atd…to vsetko je Korupcia.


#11
  1. podmienky pre korupciu:

    • netransparentnosť na niektorých úrovniach štátu
    • slabé ohodnotenie štátnych zamestnancov
    • nezávislosť úradov, podieľajúcich sa na kontrole štátu je obmedzovaná
    • previazanosť politikov s finančnými skupinami a pod. (dokonca politici pochádzajúci z prostredia týchto skupín)
  2. nápravné opatrenia

    • upravenie kritérií transparentnosti. Zrušenie výnimiek pre jednotlivé ministerstvá, alebo úrady a povinnosť uverejňovať všetky zmluvy. Nie len tie, ktoré sa hodia. Pri nedodržaní týchto opatrení, by bola vyvodená zodpovednosť za uvedený skutok.
    • zvýšenie finančného ohodnotenia štátnych zamestnancov. Minimálne dorovnanie výšky platu s platom v súkromnom sektore. Zvýšila by sa lukratívnosť práce pre štát a ľudia by si rozmysleli, či by riskovali teplé miestečko. Samozrejme, že to nie je recept na každého.
    • zvýšenie miezd by spôsobilo, že kvalitnejší ľudia by ostávali doma a to by sa prenieslo aj na kvalitu fungovania štátu
    • súčasné elektronické obstarávanie je celkom dobrá vec. Má samozrejme svoje chyby. Je dôležité vypočuť si ľudí, čo s tým pracujú a podľa nich to opraviť a nie zrušiť to po nástupe inej strany do vedenia štátu
    • zamedzenie dosadzovania politických nominantov do funkcií v kontrolných úradoch a mechanizmoch štátu.
    • nezávislé súdnictvo, ktoré nezametie kauzy pod koberec. Odborníci pre danú problematiku na miestach sudcov a nie pajáci, ktorí ak nepochopia prípad, tak rozhodujú iba pomocou prieťahov.

#12

chcem sa vrátiť opäť k úvodu témy “Korupcia”, otvorene hovorím, že nie som na túto tému žiadny odborník, pozerám sa na tento problém len subjektívne ako angažovaný občan. Písali ste o mnohých formách korupcie a s tým môžem len súhlasiť. Považujem korupciu za jeden z top problémov Slovenska práve preto, že sa dotýka pravdepodobne všetkých (aj) tu diskutovaných oblastí života. Ako problém sa javí už cieľ spoľahlivo zistiť, či je korupcia príčinou ostatných problémov alebo ich následok (čo bolo skôr, vajce alebo sliepka?). Chcel by som však tiež ešte ponúknuť svoj pohľad na neduhy súvisiace s korupciou - daňové podvody, legalizácia príjmov z trestnej činnosti ako aj pranie špinavých peňazí. Tieto závažné problémy považujem za spojené nádoby, riešením každej z nich riešime aj ostatné. Zároveň chcem ešte poukázať na dve “úrovne” korupcie, ako ju vnímam: a) “B2B korupcia”, ktorá sa prejavuje napríklad vo verejnom obstarávaní, štátnych zákazkach a isto aj v IT sektore, ako o tom písal Michal Truban či v stavebníctve, ako spomínal iný z nás. Táto korupcia je však zvyčajne v súlade so zákonom (táto veta pre mňa znamená, že niekoho, s prepáčením, dobre osrali); b) “B2C korupcia”, kde uplácajúcim sú obyčajní ľudia (nie podnikateľský sektor) a prijímajúcimi sú lekári, sudcovia, policajti, úradníci… Jednotlivé čiastky nie sú v porovnaní s B2B korupciou vysoké, ale v sume sa jedná o obrovské čiastky (UTFG) na jednej strane a obrovské škody na spravodlivosti a právnom štáte ako “bonus”. Väčšina z vás reagovala, ak som správne pochopil, práve na B2B korupciu, je však možné robiť niečo aj s B2C korupciou? nie je v tejto optike zrušenie hotovosti progresívnym krokom (okrem výraznej eliminácie B2C korupcie tiež schopnosť potlačiť čiernu prácu, úžeru, pranie špinavých peňazí, a celkovo eliminácia šedej/čiernej ekonomiky)?


#13

Korupcia nie je problém. Problémom je kvalita vládnutia (governance) a Únos štátu (state capture) http://www.csd.bg/artShow.php?id=17790
Kým sa budeme zameriavať na individuálne morálne zlyhania( korupciu) tak ako to robí Špecializovaný súd tak sa nepohneme z miesta. ( Väčšina prípadov ktoré súd rieši sú pár desiatkové úplatky ale vôbec sa neriešia tie najväčšie kauzy).
Je to uzavrený kolobeh https://youtu.be/BNsdmZ9XCI8

Na začiatok sa treba pozrieť na financovanie politických strán, Štátne zákazky, súdnictvo a prokuratúru.

Treba kvalitne nastaviť inštitúcie, na Slovensku sme strašne malá krajina, každý s každým je rodina každý každého pozná, úplne sa konfliktu záujmov nevyhneme, je treba ho manažovať a riešiť.


#15

Reakcia k bodu 1 a odseku 2 - slabé ohodnotenie štátnych zamestnancov: Toto nie je o platoch, ale o moralke. Lebo ak by to bolo o platoch, tak kradne kazdy v statnej sprave. Ale na druhej strane priznavam, ze plat v statnej sprave pre nastupujuceho uradnika s vysokou skolou na urovni okolo 800 eur na bratislavskom urade je fakt slaby (co vsak stale nie je podhubim pre korupciu :slight_smile: ).
Reakcia k bodu 2 a odseku 4 - súčasné elektronické obstarávanie je celkom dobrá vec…: Elektronicke obstaravanie je skutocne skvela vec, akurat sa zneuziva tak, ze sa nastavia diskriminacne podmienky v podobe presne specifikovanej veci, nastavi sa predkladanie ponuk pred vikendom, pred sviatkom, predlzenym vikendom a pod. Uvediem konkretny priklad, ktory som spisal do blogu a mal nastastie dobry koniec http://www.petrzalcan.sk/kupa-draheho-auta-a-potrestanie-starostu-bajana. Tym som chcel poukazat na konkretne pochybenia, ktorymi sa daju degradovat dobre umysly elektornickeho trhoviska.


#16

Toto je zlaté pravidlo na riešenie všetkých našich problémov. Neexistuje jednoduché riešenie. Musíme sa obrniť trpezlivosťou a pomaly od podlahy začať realizovať zmeny a najlepšie aj čo najskôr začať produkovať výsledky.
Pokiaľ by boli voliči trpezliví, aj jaj, to by bolo sveta žiť. Ale oni trpezliví nebývajú. Väčšina určite nie.


#17

Musim reagovat :wink: Vecsina prispevkov riesi bud konkretny problem /stavebny urad/ alebo sa snazi navrhnut riesenie dosledku. Ale nikto /sorry, vsetko som nazoaj necital/ neriesi pricinu. Korupcia je tak hlboko zazrata v nasej spolocnosti ze sice budeme ukazovat prstom na to ze niekto dal na vlade uplatok,ale bez mihnutia oka donesieme uradnikovy flasku, alebo za to ze od vas nakupime do firmy mi supnite k tomu mobil. Pokial sa nevyvinie tlak na vychovu deti, vzdelavanie a protikorupcne spravanie - ano, je to to ze ty odo mna nieco chces, tak co za to /co vecsine ludi nepride ako korupcne/ tak potom je to len represivne riesenie dosledkov. Na kazdej urovni, ci poslanci alebo uradnici - vseti riesia ako im zabranit kradnut. Kurnik, to sa neda. Vzdy je cesta ako daco uliat! !!! Uvedomte si ze nikto nezabrani niekomu nieco ukradnut. Beztrestnost pre vyvolenych je to co robi rozdiel. Clovek co si uleje 5 kil ryze za to ze prizmuri oko na kontrole v obchode, je to iste ako ze lajcak za akciu co stala 1000, preplati fakturu za 300 000 tisic. Akurat on je nedotknutelny. pokial budu vsetci pred zakonom rovni tak potom mozeme nieco zmenit. pokial budeme stale funogvat podla komunistickeho, vseti sme si rovni, niektory rovnejsi, tak sa z tohoto marazmu nedotaneme. co vidia deti na skolach co teraz dospievaju ? bud zmrd, kradni, klam, lenmusis byt v klube vyvolenych. ci uz to je klub bitkarov ktorym policajti nic nespravia, alebo kandidat na OSN precedu ktoremu to prejde. to je ten mesage co mlady vidia. nie jalove dristy n amarkize.


#18

Súhlasím. Jedným z prvých bodov by malo byť presvedčiť väčšinu ľudí - hlavne voličov Smeru-SD, že korupcia je v súčasnosti najväčším problémom tohto štátu, keďže prehnila až k najvyšším ústavným činiteľom.

Pre boj by mohol byť zriadený špeciálny úrad, resp. priamo Ministerstvo pre boj s korupciou - ideálne tam zamestnať tú dánsku komisárku z rozhovoru v novinách :slight_smile:

Keď čínska komunistická strana bola schopná aspoň začať čistiť svoju stranu od korupcie, musíme to byť schopní v tejto krajine urobiť aj my.


#20

co je za problem s korupciou? ved to je uuuuuuplne jednoduche. moc sposobuje korupciu. pokial ma niekto moc, bude tu korupcia. ak moze nejaky uradnik o niecom rozhodnut, vznikne priestor pre korupciu. ak nie je dost doktorov, musis si svojho kupit. je to lahucke, je to easy.

odstran moc, odstranis korupciu.

nic ine nefunguje


#21

Jednej veci nerozumiem pri verejnom obstarávaní. Prečo sa pri vyhlásení súťaže spolu so zadaním komunikuje predpokladaná cena zákazky? Je jasné, že organizácia, ktorá obstaráva, potrebuje počítať v rozpočte s nejakou predpokladanou sumou. Prečo je však ju potrebné verejne komunikovať?

Kde v privátnom sektore, keď posielate žiadosť o cenovú ponuku (či už RFQ, alebo RFP), sa uvádza v zadaní predpokladaná hodnota zákazky? Veď to je v princípe totálny nezmysel. To je ako dopredu vyzradiť pred negociáciou o cene, že akú cenu som ochotný zaplatiť

Potom to dopadne tak, že úradníci už vopred pri zadaní rátajú s vatou a vo verejnej súťaži nakoniec všetky ponuku prídu veľmi blízko k predpokladanej hodnote zákazky. Alebo aby sa nepovedalo, o 1000€ menej a nejaký SMERácky úradník sa ešte bude chváliť, že to oni ušetrili peniaze, lebo to stálo menej, ako sa predpokladalo.

Netvrdím, že toto vyrieši korupciu, len mi to príde ako praktický nezmysel. Rád sa nechám poučiť, že prečo je to potrebné.


#22

Strop na hotovostné operácie je pre väčšinu, tí ktorí zákon tvorili vedia, že sa dá obísť cez zákon o zmenkách a šekoch, §8 písm.o). Totálna transparentnosť nebude, ale vylepšila by ju určite priama demokracia