Obecný carsharing

Obecný carsharing
0

#1

Po diskusii na Facebooku uvažujem o progresívnych témach, ktoré by mohli byť atraktívne nielen v krajských mestách, ale aj v menších okresných mestách, ktoré majú na SLovensku silné postavenie … ako priaznivec zdieľanej ekonomika mi napadla jej podpora, ale nielen podpora, ale aj aktívna participácia…

čo tak obecný carsharing? teda “obecné” autá, autá obcí, mestských organizácií a firiem zastrešené jednou organizáciou, ktorá okrem správy a účasti poskytuje aj prípadným záujemcom z radov občanov pre prípadné potreby … obec má právnu silu aby vymáhala neplatenie prenájmu aj dosah na ľudí aj hodnovernosť … ale sú aj nejasnosti …

vie niekto odhadnúť aká je vyťaženosť a koľko automobilov môže mať v správe mesto a mestké organizácie, školy, mestské správy a podobné inštitúcie? dalo by sa na tom vybudovať niečo?

čo by na tom bolo dobré a čo by bola prekážka?


#2

V ramci elektromobility by to mohlo byt zaujimave, len momentalne pochybujem ze niekto by mal na nakup elektromobilov.


#3

nemyslim si ze nejake relevantne mnozstvo. vo vacsich mestach mas poriesenu nejaku formu hromadnej dopravy a v mensich (< 10 tis obyvatelov) ak neratam nejake traktory technickych sluzieb tak auto ma tak starosta, mozno este jedno max. referentske k tomu, ale ze skoly by mali auta silne pochybujem.

skor vidim potencial v nevyuzitych autach obcanov - aj pomerne vyrazne vyuzivane auto je 90% casu zaparkovane a je vela ludi ktory vytahuju auta 1x-2x do tyzdna. paci sa mi napr. sluzba carrivederci ktora poskytuje platformu na prenajom aut sukromnym osobam https://carrivederci.com/

je to podla mna super vec, sam uvazujem ze to niekiedy vyuzijem a najlepsie je to vytvoril trh sam, bez akychkolvek statnych zasahov. samozrejme nic nebrani tomu aby aj verejne insttucie to vyuzivali ako technicku platformu pre sharing.


#4

samozrejme potom je to reálnejjšie, tiež som uvažoval či by mohlo byť “progresívny” volebný sľub vybudovanie nabíjacej stanice …

ale predstava, že prídu autonómne elektromobily a ľudia sa ráno zobudia a zrazu začnú túžiť po carsharingu je podľa mňa zcestná … veľké mestá - krajské majú na to potenciál ale na “okresnej” úrovni to bude pre každého investora veľmi veľmi ťažké udržať to na ziskovej úrovni … obec - mesto, by v tomto prípade plnila nielen komerčný užítok carsharingu alebo aj iné úžitky … parkovanie v meste, sociálny rozvoj, dostupnosť služiieb, cestovný ruch a jeho rozvoj atd … teda nepriame efekty a nie priamy zisk…


#5

jedna vec je súčasný stav a druhá jeho zmena … v súčasnosti všetky inštitúcie riešia nákup tzv, referentských áut neviem ako sú využité … ak by fungoval carsharing inštitúcii mohol by obecný carsharing nakúpiť pickupy, dodávky, multivany, suv a iné špecializované autá, ktoré by potreby obyvateľov aj inštitúcii riešili efektívnejšie a pestrejšie ako jedno vlastné auto …

v malých obciach by to mohlo fungovať jedine v kombinácii napr. s “družstevným” vybavením, záhradkárskou technikou a “strediskovou obcou” pre viacero obcí … tých miest medzi 10-50000 je na Slovensku tužím asi 70, čo nie je zanedbateľný trh …

a čo sa týka občanov, neverím, že slovák požičia vlastné auto nejakému podnikateľovi, ktorý ju bude používať ďalej … podľa znalosti malomeštiackej mentalitiy je myšlienka zdieľania áut občanmi pekná (aj nad tým som uvažoval) ale využitie mesta ako sprostredkovateľa sa mi zdá oveľa prijateľnejšie a “hodnovernejšie” ako obyčajná komerčka aj pre takéto rozšírenie ponuky …


#6

Medzitym v Nitre niekto nakupil elektromobily za 70 000 pre policiu, ale vraj sa nevyuziju kvoli “zlej farbe”

Pritom cesty su v zlom stave. Uvidime kto sa na tom bude vozit. Nemoze to dat niekto do medii?


#7

Skor realnejsie a vidom ze to funguje sa vozia spolu do prace a z prace. Ano bolo by vymakane, keby nemuselo auto stat pred firmou na parkovisku ale dalsia partia s nim isla domov. V podstate by znizili naklad na obstaranie toho auta o polovicu. Akurat ze su tri zmeny tak potrebujes tri partie… Alebo neobmedzeny pocet aut aby isto vedeli, ze ked im skonci zmena najdu tam auto.


#8

Nie je potrebne, aby obce kupovali a vlastnili auta. Neustale vidim na cestach, ako sa z/do prace presuvaju ludia v pomere 1 clovek na 1 auto.

Efektivnejsie by bolo, keby obce vytvorili platformu, cez ktoru by ludia mohli shareovat svoje prazdne vozidla a zjednodusila im komunikaciu so spoluobcanmi, ktorych rano/popoludni caka rovnaka trasa.

Ludom co takto shareuju moze ponuknut nejake ulavy od obecnych poplatkov ci dani.


#9

Platformy existuju stačí aby obce robili reklamu a vzdelávanie. Marek to ma aj na web stranke www.spoluprehviezdoslavovo.sk


#10

to čo ty hovoríš je riešenie pre autonómne autá
… ale myslím, že nielen zo strany automobiliek bude veľký tlak aby sa autonómne autá nepresadili ako “kolektívne” autá … dôvod som uvádzal inde … na evidovanom aute strácaš ročne hodnotu vo výške 10% hodnoty… pri miliónoch áut s 10 000 hodnotou (priemerne) sú to miliardy, ktoré ekonomika “vytiahne” z ľudí… keby ľudia tieto peniaze hodili do “obehu” malo by to dosť inflačné vplyvy, takže napokon je toto riešenie výhodné pre všetkých … automobilky vyrábajú masovo autá, ekonomika sa neprehrieva a ľudia majú pocit bohatstva vo vlastnom aute …

… mne ide o to, že ak chceme skutočne zabrániť tomu aby bol svet (mestá, obce) stavaný pre autá a nie pre ľudí tak by to malo byť aj tými mestami a obcami podporené …

.


#11

netvrdím, že obce musia kupovať autá … preto som na začiatku dal otázku otázku aký je vozový park miest (obcí) … ak zoberieme mestský úrad nejaké 3 referentské autá, obecné podniky 2 referentské autá, dodávka, malé nákladné auto, neviem či školy majú autá … tak už teraz majú nejaký vozový park… keďže sú to verejné peniaze väčšinou majú oveľa prísnejšie podmienky ich súkromného využitia ako firmy … pritom ich využívanie je často oveľa menšie ako pri firemných autách …

… vytvorenei užívateľsko pôžičkovej platformy by mohlo obci variovať štruktúru vozového parku — napr. namiesto 4 referentských áut podobnej kategórie iba 1-2 plus SUV, van a pod. čo by umožnilo efektívnejšie využívať na špecifické účely nielen pre dané organizácie aj pre občanov … pripojenei občanov či už zdieľaním miesta alebo zideľaním áut pre špeciálne účely (napr. dodávka, malý valník a podobne) by mohol byť bonus ponuky ---- občan by znížil náklady na vlastníctvo auta aj opotrebovanie …

… inač podpora cez úľavy by mohla byť atraktívna pre zapojenie občanov, to je dobrý tip…