Podnikanie a statne vzdelavanie (2 opatrenia)

opatrenie
Podnikanie a statne vzdelavanie (2 opatrenia)
0

#1

Rozmyslal som, ako vie stat pomoct pri vzdelavani podnikatelov. Samozrejme zlepsenie skolstva ako takeho (co ma PS ako prioritu) pomoze podnikatelom v sirsom meritku.

Myslim, ze by sa tato podpora mala uberat 2 smermi: (su to take 2 opatrenia)

1. zavedenie “predmetu” pre podnikanie (nemusi sa tak volat), alebo pre zivot pre vsetky stupne skol, samozrejme didakticky a podla narocnosti poriadne navrhnute. s vyskolenymi ucitelmi a dotykom s praxou.

“Predmet” by sa skladal z 3-4 veci:

  • soft skill: moralka, komunikacia, kreativita, prezentacie …)
  • hard skills (financna gramotnost, biz. plany, manazment na vsetky druhy …) (osobne si myslim, ze uz aj na zakladne vo vyssich rocnikoch by sa deli mali ucit ako si rozdelit vacsie projekty (domace ulohy) a ako k nim pristupovat …)
  • dotyk s praxou (stretka, spoluprace s podnikatelmi)
  • cestovanie do zahranicia - export (podnikatelske konfery …)

2. vytvorenie celozivotneho predmetu pre podnikanie
v zasade by mal podobnu strukturu ako ten predmet v ramci normalneho vyucovania, ale toto by sa vyucovalo napriklad na vysokych skolach a bolo by to zdarma pristupne (alebo nejak lahko dosiahnutelne) pre co najsirsiu populaciu a prisposobenu aj pracovnej dobe. cize dlzka max 1 rok a po vikendoch.
(@lubo.kuzela nechce sa ti aj toto prepocitat? :))

cize by si ho mohol ist spravit v zasade hocikto. prihlasil by sa na vysku. zaplatil by nejaku malu sumu, pripadne by si vedel nato aj nejaky grantik vybavit keby nemal ani nato.

Slubujem si od toho (hlavne 2. bodu) zvysenie kvality podnikatelov, ich vzdelania. Ich prepojenia (networku vzajomneho) S tym suvisiaci menej krachov firiem, vacsie zisky, kvalitnejsie sluzby atd…)

Plus ten “presmet podnikania” by mal byt koncipovany tak, ze nie je len pre cistokrvnych podnikatelov. Jeho absolventi aj keby nepodnikali hned, tak by to vedeli vyuzivat inde vo svojom zivote. Boli ovela lepsimi manazermi alebo aj proaktivnymi zamestnancami.

Co si myslite?

btw, podobna tema rozobera z ineho pohladu tu:


#2

Celkom fajn napad, len kbodu 1. by som pridal zaklady manazmentu podnikania.


#3

to tak samozrejme myslim, ze v tom by to malo byt


#4

Sory, az teraz som si vsimol ze to tam je.
hard skills (financna gramotnost, biz. plany, manazment na vsetky druhy …)
uz som dnes asi prepracovany.


#5

Keby som mal tú moc, tak túto knihu https://www.martinus.sk/?uItem=96237 by som použil ako učebnicu, a jeden rok (siedmaci, ôsmaci ?) by to mali všetci povinne.


#6

Zaujímavé a inšpirujúce. Viesť deti k morálke, schopnosti prezentovať svoj pohľad na svet a rozumne si ho obhájiť sú podľa mňa zručnosti, ktoré môžu využiť nie iba pri podnikaní. Finančná gramotnosť je niečo, čo je potrebné ako soľ viď štatistiky osobných bankrotov:(https://www.webnoviny.sk/pocet-osobnych-bankrotov-na-slovensku-vzrastol-3-nasobne-oproti-minulemu-roku/), aj keď nárast je možno pripísať zmene legislatívy.
Vo všeobecnosti mi v súčasnom nastavení vzdelávania chýba podpora kreatívneho rozvoja žiakov/študentov.
Vytvorenie silného a zdravého DOMÁCEHO podnikateľského prostredia podporuje domácu spotrebu a má synergický efekt pre tvorbu HDP.
Moje návrhy:

  1. v prvom stupni ZŠ zaviesť v rámci napr. etiky etiku podnikateľa, zaujať deti úspešnými príbehmi z podnikateľského života,
  2. v druhom stupni ZŠ zaviesť do osnov napr. základy finančnej gramotnosti, základy komunikačných zručností, tvorba jednoduchých plánov, rozvoj a podpora vlastnej kreativity detí,
  3. na úrovni stredného školstva možnosť stáže vo vybraných podnikateľských subjektoch, zavedenie napr. “Podnikateľskej olympiády”, výučba základnej orientácie v právnych predpisoch, ktoré regulujú podnikanie,
  4. systém priebežného/celoživotného vzdelávania spolufinancovaný štátom, podnikateľskou samosprávou, obcou/mestom-toto by nemuselo byť iba v správe VŠ…

#7

som myslel, ze myslis tuto :))) (iba vtipkujem)


#8

toto by som nesustredil len na VS a podnikanie. Celkovo chyba financna gramotnost. Ludia si nevedia vypocitat, kolko ich stoji hypoteka, ako funguje uverovanie, ako prakticky investovat do akcii, atd…

Ja by som bol skor za online kurzy. Podnikatelia nemaju asi moc cas vysedavat v skole, aj ked je dolezita interakcia, vymena skusenosti, budovanie komunity a podobne. Pekny priklad je Cousera, kde mozes absolvovat zadarmo kurzy napriklad zo Stanford University.

Tu je ukazka. Hned na zaciatok je “What’s In Your Budget?”, a konci to “So You Want To Be An Entrepreneur”

Videa a materialy su dostupne az po prihlaseni, ale je to zadarmo, takze odporucam. Ten kurz som este nepresiel, len ho mam v plane, tak dufam ze som nenalinkoval nejaku blbost :slight_smile:
Toto je premakane, s jasnou strukturou. Ale viem si predstavit aj prednasky podnikatelov na urcite temy.


#9

online kurzy su zbytocnost aby to stat riesil. tych mame aj na slovensku aj po celom svete tisicky. cize kazdy kto chce, si ich riesit moze.

vzdelavacia podpora od statu pre podnikatelov je o tom, ci to vieme robit na velkej skale a zaroven aj s pridanymi hodnotami. samizda, ze @fedor_blascak pisal v inej casti komunity, ze online kurzy dokonci len 11% ludi (mozn to bolo menej, nechce sa mi to hladat)

ale pridana hodnota pri vzdelavani o podnikani je aj priamo v networkingu, inspirativne konfery, prednasky atd… to sa neda az tak dobre cez online.


#10

toto mám aj ja v hlave už dlho …
Som všetkými desiatimi za.
celoživotné vzdelávanie ako podnikať dostupné na všetkých stupňoch škôl ZŠ/SŠ/VŠ primerane tomu ktorému stupňu školstva.

Moja predstave presne ako píšeš :

  • na ZŠ / ( kľudne výberová v regione pre cca 2000 ľudí dostupná ) by vyučovala základy podnikania taký " základ podnikania"
  • na SŠ / (opäť na cca 2000 ľudí vybraná ) by vyučovala nadstavbu na ten základ ( musel by si mať absolvovaný ten základný stupeň) tuby rozšírili obzor do väčšej hĺbky
  • na VŠ / (toto asi na každej štátnej v celej SR povinne) - tu už by mohli byť nejaké konkrétne činnosti v spolupráci s nejakými prednáškami úspešných a ochotných podnikateľov z tej lokality…

Je to na diskusiu hlavne náplň jednotlivých kurzov/hodín a kto az a aké prachy by to mal učiť…

tak sem zo všetkými názormi


#11

Pacia sa mi oba body.
Tento rok som dokoncil ext. Ing. studium na EUBA a aj v 21.storoci konstatujem ze stale existuje obrovska priepast medzi akademickou obcou a praxou. O rozoberani pripadovych studii, existujucich podnikatelskych modelov a planov uspesnych firiem mozeme zatial len snivat


#12

A na to si prišiel celkom sám? :wink:

Inšpiroval si ma k jednej pripomienke. Toto tu diskutované “podnikateľské minimum” by som dal povinne naštudovať aj všetkým štátnym úradníkom. :slight_smile: Myslím, že nejednému by prospelo, keby sa naučili, o čom je život podnikateľa. A verím, že by sa zlepšili aj regulačné procesy smerom k podnikateľskej sfére…

Ono totiž nemá zmysel blamovať školy za to, aké sú. Má zmysel pozrieť sa na to, kto ich riadi (=štátne školy riadi štát) a akým know-how disponuje.


#13

Toto bolo kedysi aj na Slovensku 26 rokov do zadu. Isli uz od zakladnych skol a bolo to spojenie skol a podnikatelov. http://www.jacr.cz/programy.aspx


#14

Absolútne súhlasím s oboma bodmi. S podnikateľmi sa stretávam prakticky na dennej báze. Sú pracovití, šikovní ale neskutočne neznalí niektorých procesov, až sa čudujem, že ešte vôbec fungujú. K tomu neskutočná byrokratická záťaž, naháňanie vlastných peňazí za dodané tovary a služby, často sa meniaca a nepredvídateľná legislatíva, jednoducho problém na problém. Musíme s tým niečo urobiť.


#15

Michal, ak vnesieme do škôl tvorivého ducha, odstránením “vedomostne” direktívneho spôsobu, deti sa v dospelosti stanú podnikateľmi, alebo tvorivými spolupracovníkmi (v byrokrat.terminológii tzv.zamestnancami) - človek to má totiž vo svojom základe. Potom si veci, zistia, naštudujú sami, alebo nájdu toho kto im to sprostredkuje.Stačí ustúpiť z poručníctva a nahradiť termín ľudské zdroje pojmom seba realizujúci človek. Ak sa úprimne pýtate detí, študentov, či rodičov - tak ako to urobili tu: http://chcemevedietviac.sk/?cat=207,
z odpovedí vám to vyjde celkom zreteľne. Citujem jednu esenciánu výpoveď mladého človeka: “V súčasnom systéme za mňa stále rozhoduje niekto iný a potom odo mňa zrazu chcú, aby som sa v živote rozhodoval sám.”


#16

nemusíme vymýšľať vymyslené…na toto existuje v ČR skvelý projekt ktorý učí deti už na ZŠ spolurozhodovať (boli s ním aj na open goverment week v BA) a majú úžasné výsledky.
je to akcia D21
bližšie info tu :

podľa mňby toto malobyť na každej škole na všetkých stupňoch vzdelávania a povinné …

Ak by bol záujem mám kontakt na nich a vedia to prísť odprezentovať


#17

Ahojte. Plne súhlasím so všetkým vyššie spomenutým. Upozorňujem ale na problém kapacít. Bohužiaľ aj keby sme akokoľvek chceli, súčasné učiteľské vzdelanie k téme podnikania je mierne povedané nedostatočné ak niekde aj nie scestné a povrchné. Na hodine manažmentu a podnikania na strednej škole sme mali učiteľku ktorá nás učila poučky z Wikipédie o Batovi, Fordovi, Webberovi… Maximum boli výklady o tom co je akciová spoločnosť čo je s. r. o. živnosť a podobne… Nehovorím že teórie netreba ale prisaham že po týchto hodinách nikoho z nás nenapadlo že to podnikanie by mohlo byť fajn či nebodaj neinspirovalo ci naštartovalo k niečomu … Nechcem sa tu rozpisovať tak to skúsim skrátiť. Podnikať sa nenaučíte na pedagogickej fakulte. Na základných a stredných školách vyučujú poväčšinou vyštudovaný pedagógovia čo je fajn pri iných predmetoch ale nie pri podnikaní. Nebudú vedieť inšpirovať ani vysvetliť poväčšinou sami sa v téme nevyznaju. Musela by sa tu poriesit asi úprava povinnosti co sa týka pedagogickeho minima a nechať prednášať o tomto svete ľudí z fachu čo niečo dokázali. Šofér dodávky ktorý si našetril na prvú ojazdenu dodávku a dnes má desať ťahačov a preskakal si nevyplatene faktúry dal prácu 10 ľudom by stačil keby raz do týždňa na tých 45 minút povedal svoj príbeh… Raz za týždeň vždy iný podnikateľ z okolia. Nemám žiadny koncept nič nenavrhujem len chcem upozorniť že len pridať predmet podnikania do osnov nestačí respektíve mohlo by to vypáliť ako nedávno pokus o boj proti fašizmu hodinou dejepisu navyše


#18

K bodu1.
Je super keby taketo nieco bolo na skolach. Myslim, ze by to asi nebolo pre vsetky deti ale to nie je ani Matematika a ucia sa ju vsetci. Na co by to asi narazalo, ze takyto predmet by mal byt vyucovany ludmi z praxe alebo dostat ucitelov do do praxe. Vyborny projekt IKID som zazil na vlastnej kozi, kde som bol ako tutor z praxe. Deti pod vedenim ucitela riesili konkretny produkt od napadu, cez marketing az po prezentaciu potencionalnemu investorovi. Problem riesili najma sami, ucitel pomaha s financiami resp. s praktickou castou a tutor tomu dava myslienky z praxe.


#19

Ja si myslím, že školstvo a zdravotníctvo potrebuje najviac podporiť a nie len finančne, ale aj z personálneho a manažerského hľadiska.


#20

Všetka debata tu smeruje k tomu, že vlastne musíme zmeniť systém vzdelávania nových pedagógov ( pedagogické VŠ) a umožniť učiť aj ľuďom z praxe …Už len to rozdrobiť na konkrétne kroky a dať do programu …