Podnikateľská gramotnosť pre každého

opatrenie
Podnikateľská gramotnosť pre každého
0

#1

Ahojte, ja mám návrh na takéto opatrenie:

ČO: vytvoriť „certifikovaný“ kurz základov podnikania. Niečo ako prvá pomoc, ktorá naučí základné podnikateľské zručnosti a to (1) ako nájsť podnikateľský nápad, (2) ako premyslieť biznis model a (3) ako otestovať životaschopnosť nápadu.

AKO: online forma, prístupná pre kohokoľvek kdekoľvek. K tomu školenia učiteľov, aby to vedeli odfacilitovať/ premietnuť v rámci vyučovacej hodiny.

PREČO: Stále je u väčšiny ľudí vštiepená kariérna cesta typy stredná škola >> nejaká vysoká škola >> potom mi niekto dá prácu. Problém je, že tú prácu už nikto nemusí ponúknuť resp. nemusí byť ideálna. Podľa mňa Slovensko potrebuje ako soľ kritickú masu ľudí, ktorí nečakajú, že im niekto ponúkne prácu, ale vedia si ju vytvoriť sami.

EDIT: DOPLNENÉ O POSTREHY 23.11

ZA ČO?
Existovala by základná free verzia kurzu, ktorá inšpiruje a naučí základy.
Plná verzia by bola platená a študenti by to mali za symbolických pár €.

KTO & KDE?
Učitelia škôl by boli facilitátori, ich činnosť by bola “premietanie videí” a “vedenie diskusie”.
Základný free kurz by bol spravený tak, že by to bolo na 45 minútový hodinu.
Tak by sa zabezpečilo aj šírenie medzi masy, lebo 1 učiteľ to nemá problém spraviť 10x ročne pre všetky triedy na škole.

ODLÍŠENIE
Malo by to byť prístupné pre kohokoľvek a kdekoľvek, takže jednoznačne online videá / cvičenia a vyškolenie “školiteľov”.
Malo by to byť úplne polopate, ab to pochopila aj 17 ročná Anička z Detvy.

PROTOTYP
Aktuálne o tom nemudrujem, ale testujem to na academy.rozbehnisa.sk.
Ďakujem za tipy na vylepšenia a vaše pripomienky:)

Teším sa na vaše tipy na vylepšenie koncepcu:)
Juraj


#2

Funguje este Bata Junior Achviement? Zaklady podnikania na zakladnej skole. Kedysi to viedli lokalni podnikatelia. Montovali sme tam pera.


#3

Ak by sme sa mali inšpirovať biznis sférou, tam už nejaký ten piatok badať vo vzdelávaní jeden trend - eLearning.
V rámci online sveta vieš urobiť školenia, aké sa Ti zachcú a ak k nim získaš nejakú “certifikáciu”, na škodu to nebude.

Osobne mám však pocit, že nádejní podnikatelia sa väčšinou nechcú systematicky vzdelávať. Podľa formulovaných otázok skôr chcú odpovede na konkrétne otázky pre ich špecifickú požiadavku. Tiež nie je výnimkou, ak sa viac zaujímajú o obídenie zákonov (pri zamestnávaní ľudí, pri zdaňovaní a podobne), než o ich správne dodržiavanie.

…a to už nehovorím o vzdelávaní typu “pre každého”…
Ale v zásade každú myšlienku, ktorá povedie k vedomostnému rozvoju širšej populácie, by som podporil. Podmienkou by však mohlo byť dôsledné periodické hodnotenie v zmysle value-for-money. Skrátka aj podnikatelia si vyhodnocujú vlastné aktivity pravidelne so zámerom, aby si potvrdili, že má zmysel v nich pokračovať… :wink:


#4

Chýba kategória ZA ČO, alebo inak povedané, kto za realizáciu kurzov zaplatí. Keďže sme v sekcii podniakanie, tak by to malo tomu aj odpovedať. Realizácia, certifikácia a udržiavanie kurzu bude niečo stáť. Kde na to zobrať úvodné financie a prevádzkové financie?

Chýba kategória KTO - (bez urážky učiteľov, sám so jeden z nich) chcete aby učitelia učili podnikanie? Aby “facilitovali” podnikateľské zámery? Veď to je tá najťažšia časť podnikania, ktorú dosť veľa podnikateľov rieši, až keď im samotný biznis nejde ako si mysleli. Učitelia majú starosti slušne zvládnúť bežné predmety a výchovné problémy súčasnej spoločnosti. Kedy a ako sa majú stať odborníkmi na podnikanie? Iní prednášajúci by mohli byť už funkční podnikatelia. Dôsledky tejto kategóri - sami nemajú moc času, skúsenosti z podnikania nie sú až tak univerzálen ako to znie z vonku…

Môj najdôležitejší bod: podnikanie sa nedá naučiť jedným kurzom. Na to musí byť celkovo spoločenské prostredie. Pokiaľ sa od základnej školy nebu riešiť veci v škole filozofiou “problém solving” (podnikateľský prístup) ale filozofiou memorovania a opakovania (zamestnanecký prístup) tak podnikanie reálne nebude pre všetkých. V skutočnosti to stále bude len spôsob života pre vybraných (sami sa vyberú) jedincov…

Podnikanie nie je spôsob obživy ale spôsob žitia.


#5

Existuje slovenska agentura SBA, ktora momentalne robi rozne seminare na taketo temy. Uz len to rozsirit pre vacsiu verejnost ( momentalne nevyhoda, ze je to pre BA kraj a nepodnikatelov )


#6

ono otazka ktoru je najtazsie vytvorit ani tak nie je o tom, zeby nebol obsah, resp. kurz na naucenia podnikania. samozrejme, to nie je asi nikde top kvalitka, ale je ich uz dost po slovensku.

problem je v marketingu - resp. dostaniu kurzu sirokym masam a zaroven nastavit dobru cenu.

viem si predstavit, ze stat skor vie nejakym sposobom podporit tvorcov takehoto kurzu. ale asi by ho sam vytvarat nemal.

stat by mal zaviest vyucovanie podnikania. v zmlysle (soft skills - moralka, prezentacie, kreativita, vytrvalost, komunikacia…) a hard skills (financna gramotnost, manazment vsetkeho druhu). podla narocnosti uz na vsetkych stupnoch skol (zakladna, stredna aj vysoka).

a zaroven zabezpecit aby takyto druh vzdelavania bol dostupny aj ludom vsetkych vekovych kategorii. zaroven aby bol tak kvalitny, ze by podnikatelia alebo ludia ktori nad tym uvazuju aj vo vacsom veku investovali pol roka - rok chodenia na taketo vzdelavanie.

ja toto ale rozpracujem v samostatnej teme.


#7

Ja sa snazim natacat prednasky z BA a davat ich na YouTube.

Problem je, ze pokial v BA mas v sezone bezne 2prednasky denne, v ZA je to jedna za mesiac.

Najlepsiu skusenosti mam s neznamimi ludmi a hubmi. Pri niektore velke ryby sa stazovali bud na kvalitu alebo jednoducho povedali nie, co som bol prekvapeny.

Problem tohoto, je udrzat pozornost (preto dve kamery), strih.

Dalsi problem co vidim je, ze kazdy sa hra na vlastnom piesocku namiesto toho, aby sa vytvoril silny portal.

Teraz je trend spoplatnovat tieto prednasky (cca 5€).


#8

Mňa vždy udivuje, ako jednoducho sa dajú nejaké problémy riešiť…u nás sa do podnikania hrnie málo ľudí, takže urobíme kurz alebo predmet na škole, bude to o podnikaní, dodáme učiteľa a problem solved…
…ale obávam sa, že takto to fungovať nebude…poučky dokážete ľudí naučiť a aj kde aký papier vybaviť, ale podnikanie je viac životný štýl a spôsob rozmýšľania ako nejaký kurz účtovníctva…
…ak chcete mať viac podnikavých ľudí, ktorí by túžili niečo sami robiť, potrebujete zmeniť spôsob výchovy mladých generácií a spôsob vzdelávania, ktorý vyformuje také myslenie u ľudí, že túto dráhu budú viac využívať…plus ešte x ďalších opatrení…nie je to také jednoduché, že to vybavíme kurzom…


#9

Čo by mali byť dnes skutočne všetky predmety na základnej škole

Inak budeme viesť daľej k podpriemernosti a neuvedomovaniu si globálnej konkurencie.

Obsah:

  • Globalizácia - pracujem z domu pre hocikoho a možno aj hocikde a hocikedy. Ponukam svoje služby a vedomosti (čo naši študenti realne možu ponúknuť?)

  • Čo je globálna konkurencia, ako nás ohrozuje lacná pracovná sila a robotizácia.

  • Ponukam globálne služby - Primarny jazyk anglický - úroveň profesionál. (pre kontakt so svetom)

  • Vytvaram pracovné miesta, pričom mam nápad vhodný pre globálny trh. Ľudí si najdem cez internet, alebo ponúkam nové kvalitnejšie služby na našom trhu

  • ako nájst partnerov pre nápad (platformy kickstarter, slovenské hromadne spájanie investícií, finančné spoločenstvá)

  • Vytvaram hodnoty na globálnej úrovni ( Zapájajam vedcov, tvorím programy, aplikácie, systémy)

  • Štat ako firma. Štat ako softvér. Dokonalý, prehľadny a bez strat. Tlak na efektivitu.

  • Futuristické videnie, využitie inteligencie a robotizácie, spájanie a kombinácie nápadov

  • Správny výber podnikania

  • Skenovanie globálneho trhu - aké produkty, aké softvéry sa dajú využiť, akým konkurovať

  • Konkurencia kvality so svetom

Stredna škola zameranie

  • Mlada Veda
  • Robotika a jej manažment.
  • Služby a vzdelávanie
  • Zabáva, nové technológie.

Čo ma budúcnosť

  • samo - vzdelávacie online kurzy naprieč všetkymi skupinami a medzi všetkymi kategoriami - sprostredkujme svet Slovensku

  • Je bežné, keď rodič povie: “Nechod podnikať, radšej si hladaj prácu” Nesamostatnosť od zamestnávania je zakorenená v naších rodinach, čo vedie k podpriemernosti a neuvedomovaniu si globálnej konkurencii.

Naše školstvo neponuka dostatočnu uroven právnej a rečovej angličtiny (pre obchod a partnerov do zahraničia)

Naši profesori neponúkajú najnovšie technologie a vízie, idey. Na Harvarde si uvedomujú, že vzdelanie je úspešné vtedy, ak sa kombinuje s úspešnou ideou podnikania.

Hrozí absolútne vymiznutie repetívnych činností (v USA do roku 2050 sa predpoklada strata medzi 20% - 50% prác, v Europe budú ohrozené najnižšie vzdelanostné skupiny minimalne 10%) Všetko bude nahradzané sofverom so správnymi algoritmami. Takisto ako budeme zahrnať starnúce obyvateľstvo a imigráciu, podmienky bez vzdelania sa budú rapídne zhoršovať.


#10

To video je nefér: síce vysvetlilo príčinu, ale Johnovi nedalo odpoveď

P.S.: inak je ale skvelé…


#12

Úžasná téma a myslím, že vyžaduje dlhodobé úsilie a plán na niekoľko nasledujúcich rokov, avšak cieľ je dosiahnuteľný.
Táto téma sa musí rozdeliť do viacerých úrovní a malých cieľov, ktoré sa musia postupne dosahovať.
V prvom rade je nastavenie ľudí. Ako správne podotkla Lucia, musíme sa pozrieť na výchovu a vzdelanie mladých ľudí. A to je problém väčší ako je “kurz podnikania”. Vychovávame zamestnancov, ľudí, ktorým učitelia vysvetlia tému, nadiktujú poznámky a skontrolujú ich poznatky pomocou testu, či skúšania. Mojou ideou je, že s deťmi treba diskutovať, komunikovať, dávať im priestor “vyjadriť sa”. Vzdelanie na Slovensku z nich spraví masu, v ktorej občas niekto vynikne. Lenže v tej mase je veľa detí, ktoré majú svoje sny a možno i myšlienky a vedomosti, len sa ich na ne nik nepýta. Na vzdelanie sa treba pozrieť z úplne iného uhlu - učenie na školách potrebuje individualizmus, potrebuje čas a témy, ktoré deti inšpirujú. Deti potrebujú viac projektov, kde môžu ukázať svoje nadanie, potrebujú priestor na otázky, potrebujú vidieť záujem vyučujúceho,…
Druhá úroveň je finančná gramotnosť. Deti v dnešnej dobe prichádzajú do “dospelého sveta” bez dostatočných informácií. Nerozumejú základným finančným ukazovateľom, nevedia s peniazmi hospodáriť. Na Slovensku sa musí zaviesť finančné vzdelávanie detí už od prvého stupňa základnej školy, aby sme vychovali národ, ktorý nežije na dlh.
Treťou úrovňou je samotné vzdelanie vedúce k podnikaniu. Samozrejme, nemôžme očakávať, že všetky deti budú raz podnikateľmi, SZČO či investormi. Ale dajme im informácie, tak ako dostávajú informácie o tom, čo robí predavačka, učiteľka, … Potrebujú rozumieť tomu, aká zodpovednosť je podnikanie, čo všetko potrebujú, čo všetko môžu, čo im to prinesie, i čo tomu budú musieť v prvých rokoch obetovať.
Štvrtú úroveň vidím v informáciách o zákonoch. A to nielen zákonoch pre podnikateľov, ale taktiež zákonov pre život.
Možno by sa tých úrovní našlo oveľa viac, toto je len taká rýchla myšlienka. Avšak tejto téme by som sa rada venovala viac v budúcnosti a rada si vypočujem Váš názor.


#13

Pekne by bolo keby sa stare spajalo s novym, google analytics s matematikou, adwords so Slovenskym jazykom, FB s Naukou o spolocnosti…