Reforma bratislavskej MHD

Reforma bratislavskej MHD
0

#1

MHD v Bratislave by mala byt alternativou jazdy autom ale na rozdiel od Viedne a Budapesti MHD v Bratislave je v horsom stave, horsa infrastrukjtura a neponuka pohodlny a rychli presun obcana z jedneho bodu do ineho. Nehovoriac o presune z Dubravky do Podunajskych Biskupic alebo Race.
Cize viedensky model ze zaparkovat na okraji mesta a dalej vyuzivat MHD momentalne je nie priatelny a nie je alternativou jazdy autom.
Potrebne je bratislavsku MHD zreformovat a pripravit navrhy na serioznu reformu.

  1. Moj prvy navrh je zredukovat pocet stanic, najmae v pripade elektriciek. Elektricky su momentalne velmi pomale. Sice niekto si o nieco viacej odkraca ale do mesta bude mat rychlejsie.
  2. Zaviest nieco ako S-Bahn. Zaviest nieco medzi vlakom a elektrickou co bude jazdit aj do vzdialenejsich satelitov, Rovinka, Sv. Jur, Rusovce a pod. ale aj do casti ako Devinska Nova Ves, Petrzalka, Podunajske Biskupice…

Prosim vas o ine navrhy a vasu mienku ako zlepsit bratislavsku MHD.


#2
  1. Ono ten S-bahn uz existuje, dokonca linky su oznacene S20, S50 a S60 (snad coskoro S70-regiojet), lenze kedze na ne zatial nenadvazuju ziadne regionalne/MHD autobusy tak sluzia malemu poctu ludi-zijucich pri zel.zastavkach, tiez absencia P+R parkovisk pri nich nepomaha. https://imhd.sk/ba/media/mn/00001380/Integrovany-dopravny-system-v-Bratislavskom-kraji-20151101.pdf

#3

Ano nieco existuje ale skor ako premenovanie osobnych vlakov na S-Bahn.
Myslel som komplexnejsiu siet S-Bahnov. Viacej ich stanice posunut do mesta.
Za sucasneho stavu P+R parkoviska nemaju zmysel.


#4

Prečo nemajú za súčasného stavu parkoviská P+R zmysel?


#5

Nové zastívky sa plánujú… tzv. TIOPy - terminály integrovanej osobnej prepravy (tuším). Na Patrónke, pri Mladej garde, pri Hornbachu a pod. Najskôr 2020, ale keďže je to pod ŽSR, tak tomu moc neverím.

Na začiatok by stačilo linky S každých 15 minút, namiesto každú hodinu.


#6

Lebo napriklad ked zaparkujete vo Vrakuni vam bude s MHD skoro rovnako dlho trvat cesta do pracoviska ako autom.
Cize s dnesnou MHD aj integrovanou dopravou to nema zmysel ale ked sa MHD zreformuje aj zlepsi tak potom to bude mat zmysel.


#7

Lenže ak zaparkujem auto vo Vrakuni a cesta s MHD mi bude trvať rovnako dlho, tak stále je to výhodné, pretože sa nemusím v centre trápiť s parkovaním. Nehovoriac o tom, že ak je také parkovisko pri zastávke električiek (napríklad Zlaté Piesky), tak mi aj tá cesta do centra bude trvať kratšie ako autom.


#8

ako zlepšíť MHD? niektoré moje námety sú staré 20 rokov …

  1. predĺžiť vlaky … z malaciek do Petržalky, zo Senca do DNV a z Trnavy do Petržalky.

  2. Doplniť vlaky na trase DNV - Petržalka, Rača - Petržalka a Vajnory - DNV každú hodinu (takže celkovo bude polhodinový interval)

  3. doplniť zástavky integrovania dopravy — DNV- sídlisko, Bory - Dúbravka (predlženie električky), Patrónka - Kramáre, Mladá Garda, Ružinovská - Trnávka, Mierová - Ružinov, Bajkalská - Prievoz, Starý most- Ovsište… žiadne stanice iba zástavky ako na električku dostavané na existujúcich križovatkách s cestami a MHD …

  4. po týchto opatreniach by sa časť predmestksej dopravy mohla vytlačiť z mesta (napríklad namiesto autobusov z Nív tlačiacich sa cez zápchy by vychádzali až z Borov alebo z OC galéria ( aj tam by mohla byť zástavka vlaku) na záhorie, od stanice nové mesto na východ a juh

  5. ak tunel tak na električkovej trati most SNP - hlavné námestie, námestie SNP - Kolárovo námestie - Krížna ---- v súčasnosti je prejazd centrom podstatnou časťou straty času …

  6. na "širokých diagonálach - ružinov, karlovka-dúbravka, prípadne petržalka a vajnorská … som mal takú invenciu tretej koľaje… dve koľaje by mali zástavky napr. Herlianska - Súmračná a zástavky pri jazere, tomášiková, chlumeckého by boli obsluhované kyvadlovou dopravou na tretej kolaji … prípadne by sa tretia koľaj dala použiť pre expresné a neexpresné linky …


#9

komplikovane a drahe.
Zase chcete tunelovat nase prachy, co?

riesenie je jednoduche - uvolnit pravidla pre hopravu, zaviest marsutky a slobodnu volbu pre cestujuich.
A vec sa vyriesi sama.

INFO: toto je moj, politicky nekorektny nazor… Ak sa ti nepaci - necitaj. Ak je admin skutocne vyznavac slobody - nebude ho mazat. ENJOY :slight_smile:


#10

Nato, aby MHD bola dostatočne atraktívnou alternatívou, musí byť najmä rýchla. Súhlasím s tým, že niekde sú zastávky zbytočne nahusto - v rámci modernizácia karloveskej radiály sa počíta s naradením zastávok Jurigovo Námestie - Segnerova jednou zastávkou na pol ceste…čiže tie úvahy sú aj v tomto smere. Čo je však najdôležitejšie v prípade električiek - je potrebné spraviť (takmer) absolútnu preferenciu električkovej dopravy. V zahraničí (francúzskom Besançone) som to videl, funguje to perfektne, a električka je snáď rýchlejšia ako osobné automobily aj v prípade bežnej premávky (nemusia byť ani zápchy). Trate, aspon v niektorych úsekoch by mohli byť upravené tak, aby ich mohli používať aj vozidlá rýchlej záchrannej služby. Ale to len tak na margo, moja úvaha. Treba pokračovať aj v ďalšej výstavbe tratí, a to nielen v Petržalke.
Čo sa týka autobusovej MHD, tam jednoznačne je potrebné na niektorých úsekoch, napríklad na Štefánikovej zaviesť bus pruhy.
Príťažlivejšia by mohla byť aj cenová politika. Tie mechanizmy tam môžmu byť rôzne, nemusí to byť na úkor rozpočtu mesta. Myslím, že štát by nezruinovalo oslobodiť to od DPH, resp. dať na MHD zníženú sadzbu DPH. Komfort (klimatizácia atď.) sa pomaly zvyšuje, čo je fajn…ja osobne by som privítal aj častejšie čistenie vozidiel, vyzerajú, najmä staršie, veľmi zanedbane.
Najväčšia výzva je snáď cyklistická doprava, ktorá v efektívnej podobe takmer neexistuje. Ak zrovna nevyužívate trasy “po hrádzi”. Čomu osobne nie celkom dobre rozumiem, lebo v štátoch západnej európy aj táto funguje veľmi dobre.

K ostatným veciam z môjho pohľadu sa vyjadrili kolegovia v predchádzajúcich príspevkoch, stotožňujem sa s tými príspevkami.


#11

Pridam navrhy na zrychlenie MHD odpozerane zo zahranicia:

  • zvyhodnenie MHD na svetelnych krizovatkach, v NL ked pride elektricka na krizovatku, tak autam naskoci cervena a elektricke zelena. Po prechode elektricky sa obnovi normalny chod semaforov. To iste plati aj pre autobusy v bus-pruhoch
  • Vyrazne zvysenie poctu bus-pruhov a tam, kde to nie je mozne, prerobit elektrickove trate tak, aby po nich mohli jazdit aj autobusy.
  • Urcenie hierarchie - Okrem elektriciek zaviest rychle linky autobusov na dlhe presuny (hlavne dopravne magistraly), co by zastavovali napr. kazdy 1 km alebo este viac (my starsi si pamatame zaciatky autobusov s cislami 100+, ktorymi sa vtedy dalo dostat z jedneho konca BA na druhy pomerne rychlo). A skombinovat to s linkami na obsluhu okolia okolo tych magistral, ktore by zastavovali napr. kazdych 200 m a obsluhovali by relativne male uzemie. Priklad moze byt Vieden, kde hlavne magistraly su tvorene metrom a S-vlakmi. Po nich nasleduju elektricky, ktore su stale pomerne rychle na dlhsie trasy. A autobusy obsluhuju priestor medzi dopravnymi magistralami.

#12

Este doplnim, ze na tych dopravnych magistralach by museli byt bus-pruhy, inac by to nemalo zmysel.


#13

Riešení na zlepšenie MHD je mnoho, no asi najefektívnejším by bolo začať naplno využívať vlakovú dopravu pre prímestské a aj vnútromestské spoje na väčšie vzdialenosti. Potenciál zlepšenia je v tomto prípade veľký. Netraba však zabúdať ani na ostatné riešenia, počínajúc optimalizáciou električkových grafikonov a rozšírením siete koľajníc aj do oblastí, kde momentálne električky nejazdia, ako napríklad do okrajových častí Petržalky, do Vajnôr, Podunajských biskupíc a pod. V neposlednom rade netreba zabúdať ani na autobusovú dopravu, ktorá dnes stojí v kolónach spolu s autami, ale nemusela by. Je potrebné zaviesť na všetkých dopravných tepnách v meste bus-pruhy, ktoré by sa v čase špičky mohli prípadne využívať aj ako “carpool lane”, resp. “HOV lane - high occupancy vehicle lane”. Tieto sú dobre zavedené na prímestských dialniciach v USA a Canade, no nájdeme ich aj v Európe (Amsterdam, Madrid, Oslo, Stoskholm, Leed, Linz atď.) a inde vo svete. V tomto prípade ide o to, že pokiaľ sa nedá drastickým spôsobom rýchlo obmedziť množstvo áut v meste, je možné určiť preferenciu tým autám, ktoré vezú minimálne 2-3 pasažierov, ktoré sú ekologické (nízko emisné), prípadne môžu tieto pruhy využívať aj motocyklisti, taxikári, vodiči chartrových autobusových spojov atď. Za porušenie zákazu použiť takýto pruh neoprávneným vozidlám hrozí v USA pokuta 1000 USD (pri každom zdokumentovanom porušení pravidiel) a to, aby sa zabezpečila efektívna kontrola, je možné monitorovať kamerovým systémom. Riešení je teda hneď niekoľko, akurát je ich potrebné začať postupne realizovať. Bude to na starosti a pleciach mesta, BSK a samozrejme aj štátu, keďže Bratislava je hlavným mestom, ktoré má mať špecifické postavenie.


#14

Trochu mozna futuristicke riesenie ale kedze sa Metro nebude realizovat a slovenske firmy nevedia robit tunely, tak mozno by bolo riesenie ist nad zem ale o dost vyssie.
Cize, bol by mozno atraktivny navrh akeho si Sky Train? Neviem ake by mal naklady ale urcite mensie ako Metro.


#15

Som rad ze podobne plany o reforme a zrychlenie MHD sa nachadzaju v plane B pre Bratislavu od Matusa Valla. Teraz ho treba iba podporit a dsnazit sa aby vyhral.