Rozvoj regionov

Rozvoj regionov
0

#1

myslim si ,ze treba zacat v regionoch , ved tam su volici, ,ktori maju svoje predstavy, plany, podnety. Nech sa nestane z PS strana Bratislavcanov, z ktorých vacsina ani nebola viac ako 100 km od Bratislavy smerom na zapad. Tieo slova neberte ako vycitku ale ako skutocnost, ktora sa negativne odraza na obraze celeho Slovenska.

Na zaver poznamka - co to ja napr. za iniciativa vlady podpporit stahovanie za pracou sumou okolo 4-5 000EUR, co povedal pan Fico tento tyzden, Ved niektore regiony sa uplne vyprazdnia a ked skoncia automobilky , co potom ???

J.Kral


#2

Ja sa vyjadrím ku tej dotácii na sťahovanie, myslím si, že Smer nemá schopnosti na znižovanie regionálnych rozdielov. Týmto opatrením podporí zväčšovanie rozdielov medzi regiónmi, keď ďalší mladí práceschopní ľudia sa presunú na západné Slovensko, tým v chudobnejších regiónoch ostanú najmä dôchodcovia a dlhodobo nezamestnaní, nehovoriac o tom, že v Ba ešte viac vzrastú ceny bývania.


#3

Pravda je že smer nemá schopnosti na znižovanie regionálnych rozdielov. Lenže práve mobilita pracovnej sily bratislava vs košice nám ukazuje prečo to je dobré. Michalovce sú vzdialené od košíc asi ako dunajská streda od bratislavy a ten nepomer kvality dopravy je vidieť. Množstvo ľudí z dunajskej pracuje v ba a prináša peniaze do mesta. Ak si porovnáme dunajskú napr. z lučencom tak je životná úroveň inde aj keď sú s približne podobným počtom obyvateľov a obe sú majoritne maďarské. Nejde len o príslušnosť mesta na západe ale práve to prepojenie ktoré je v dunajskej oveľa lepšie a teda práca v ba a bývanie v dunajskej dôležité. Košice majú najnižšiu nezamestnanosť široko ďaleko, stačí už teraz dostať ľudí z širšieho okolia do košíc. ALe som proti príspevkom na “mobilitu” typu že ti dáme 50 eur ak dochádzaš. Som radšej za kvalitnejšiu infraštruktúru lebo tá ma práve dlhodobý zmysel a aj účinok.


#4

Neviem ako v KE, ale WV zvaza ludi do BA firemnymi autobusmi.

Treba podporit urbanizaciu a pri podpore cezpolnych najomnymi bytmi alebo nafuknuti cien byvania sa novistavby nezacnu stavat.

Moja skusenost s tymto prispevkom je, ze jeden den v mesiaci stravis na urade, co je pri kancelarsjej robite nemozne.


#5

Lc nie je majoritne maďarské, je tam tak cca 10 percent Maďarov. :slight_smile: Maďarské sú väčšinou dediny na juh od Lc, ale to je nepodstatné. Ale áno súhlas, základ rozvoja takýchto miest je infraštruktúra.


#6

ani neviem ci je to dobry priklad. cestu DS-BA v dopravnej spicke (t.j. medzi 6-9 a 15-18) pod dve hodiny (po ceste) nedas. nepoznam situaciu MI-KE ale typujem ze casovo to o moc horsie nebude.

namiesto tahania ludi do uz aj tak preludnenej bratislavy by bolo riesenim dostat firmy do regionov. dnes uz kazda firma robi medzinarodne, komunikuje sa elektronicky, tak je uplne absurdne ze sa ludia stahuju z BB a KE do Bratislavy kde potom cely sedia pri pocitaci a telefone a komunikuju s americanmi. Servisne centra z bratislavy by sa kludne uz dnes mohli prestahovat do regionov, poklesli by im naklady na priestory aj mzdy, zamestnancom by poklesli zivotne naklady, odbremenila sa doprava v okoli BA a regiony by zacali rast, lebo viac pracujucich potrebuje viac sluzieb. A tieto firmy ani nepotrebuju vyraznu infrastrukturu, nechodia k nim kamiony apod.

takze namiesto dotacie na stahovanie by bolo treba dat dotaciu na tri roky Dellu a IBM aby presunuli napr. 3000 pracovnych miest do BB, alebo trosku vacsiu dotaciu aby isli do Lucenca, s tym ze cast dotacie by bola vyuzita na presun casti sucasnych zamestnancov, co sice nezvysi celkovu zamestnanost priamo, ale pozdvihne region a vytvori nepriame pracovne miesta


#7

1.Ako chceš presunúť pracovné miesta?
2.Prečo by mali nadnárodné firmy ísť do regionov bez infraštruktúry a edukovaných ľudí?
3.Prečo by sme mali dotovať veľké nadnárodné firmy len aby spravili pracovné miesta?

Pozri dotovanie nadnárodných firiem ničomu nepomôže, čo tak znížiť podnikateľom dane aby aj v tom lučenci vedeli vytvoriť príležitosti? A spájanie a nie izolácia tvorí hodnoty, ak spojíme aj taký lučenec R-2 zo svetom oveľa skôr tam príde investor, podnikateľ skôr vytvorí pracovné miesta.


#8

Tatra Banka tak uz urobila.

@Tibor_Molnar

Problem su tie clustre, kde sluzby vytvaraju sluzby a lobing tychto velkych firiem.


#9

urcite firmy infrastrukturu nepotrebuju, jedine kancelarske priestory a pripojenie do korporatnej siete. co sa tyka tych edukovanych ludi, ti su sice v bratislave, ale piatok poobede nasadaju do vlakov a aut a vyberu sa domov, takze jedinym dovodom preco su v BA je praca. ak by “isla” praca za nimi usetrili by na zivotnych nakladoch, odbremenila sa dopravana infrastruktura a ich pritomnost v regionoch by naviazala na seba dalsie pracovne miesta (napr. sluzby, vystavba, s tym suvisiace remesla apod)

nie aby spravili pracovne miesta, ale aby ich spravili v konkretnych lokalitach a znizovali tak regionalne rozdieli v ramci slovenska.

problemom je ze v takom lucenci chyba trh, takze podnikatel darmo bude mat nizsie dane, sice ich bude platit v lucenci, ale za robotou bude dochadzat do BA a okolia. nemoze kazdy iba podnikat, uspech podnikania je zalozene na tom ze mas kupyschopnu klientelu - napr. bratislava ma velky pocet dobre zarabajucich ludi ktory vytvaraju dopyt napr. po remeslach, ale nedostatok remeselnikov. na vychode tych remeselnikov mas, ale doma nemaju kupyschopnych klientov, tak dochadzaju na zapad.

porovnajme si take cechy, ked som tam robil na roznych projektoch tak som pracoval s firmami ktore sidlili v brne, plzni, zline, pri jihlave apod., nemali problem najst zamestnancov a robit pre firmy v celej republike. u nas mimo bratislavy zdochol pes, pritom BB, Zilina, Trencin, Trana su vsetko mesta napojene na dialnicu, predsa to akosi nefunguje. ak bude dialnica to lucenca bude to len vypust do bratislavy a nie lievik ktory by do regionu priniesol zivot.


#10

S tým súhlasím a dokonca momentálne pracujem vo firme ktorá sídli mimo BA. Ale:

  1. Osobne som sa stretol s požiadavkou, najmä zahraničných firiem (bol som priamo pri vzniku pobočny jednej Anglickej firmy), aby firma sídlila nielen že v Bratislave ale dokonca priamo v starom meste, napriek tomu že tam sú vyššie ceny nehnuteľností a že tam je nulová možnosť parkovania v porovnaní s občas iba pár stovky metrov vzdialenými inými časťami BA. Možno je za tým aj prestíž alebo čo, neviem. V prípade BA a zahraničných firiem rozhoduje asi aj letecke spojenie.
  2. Firma v ktorej pracujem je od BA vzdialena v podstate iba kúsok, z niektorých častí BA sa sem dostanete možno aj skôr ako z jedného konca BA na druhý koniec. Napriek tomu má firma dosť veľký problém nájsť zamestnanca, najmä keď hľadá “juniora” je argument s ktorým uchádzači odmietajú ponúkané miesto aj ten, že po práci si nemôžu vyraziť na pivo cez ulicu, ale by najskôr museli cestovať nehoráznych 30 minút do BA za kamarátmi. V prípade KE a BB by toto sice nemal byť problém, no ilustruje to že firma niekedy jednoducho musí ísť za zamestnancami.

S dotáciami na presun firmy nesúhlasím jednoducho preto lebo nesúhlasím s dotáciami všeobecne - všetko čo sa dosiahne umelo len zdeformuje systém. Radšej tie peniaze investovať aby sa konečne vybudovalo diaľničné prepojenie BA-Košice. Prípadne do propagácie BB regiónu medzi zahraničnými podnikateľmi a zmodernizovanie letiska Sliač.


#11

priklady ktore uvadzas len potvrdzuju ze treba dat tym firmam nejaku motivaciu aby sa posunuli ziaducim smerom, forma je druhotna, ani ja netrvrdim ze dotacia je najlepsi sposob, ale firmy uvazuju (vacsinou) ekonomicky a prijmu rozhodnutia ktore maju najpozitivnejsi vplyv na P&L


#12

Trošku sa zamiešam do diskusie, lebo tento pohľad som tu zatiaľ nenašla :wink: Prednedávnom som sa vrátila z Nemecka, kde sme boli v rámci jednej konferencie o rozvoji regiónov v Strednej a Východne EU na návšteve regionu Mansfeld-Südharz. Je to bývalý banícky a priemyselný región, v ktorom po ukončení ťažby nezostalo takmer nič, iba veľké výkopové jamy a trošku priemyslu. Nikto tam nevie, ako zamestnať ľudí…Postavili diaľnice, ktorými ľudia akurát tak rýchlejšie idú preč. Vraj ani utečenci tam nechcú zostať, všetci sa hrnú na západ. …Rovnaké problémy ako riešime my, riešia aj iné štáty. Vždy sa rozmýšľa ako pritiahnuť investorov a firmy. …Aby boli skutočne úspešné, tieto regióny potrebujú viac, a to úplný reštart. Úplne novú infraštruktúru, zahrňujúcu nie len dopravu, ale vzájomnú prepojenosť ako takú. Z 2 884 sídel na Slovensku je 2 748 dedín. Nech sa snažíme ako chceme, všetky tieto pôvodne poľnohospodárske, banícke a inak vyvinuté sídla čisto iba dotiahnutými firmami nespasíme.

Možno budete voči tomuto programu skeptický, ale podľa mňa je myšlienkovo skvelá vec, na ktorej by sa dalo stavať. Áno, je to vládny program a áno, momentálne nefunguje, ale nefunguje čiastočne aj preto, že sľúbené peniaze ešte neboli dodané a venuje sa mu asi rovnaká pozornosť ako ďalším 1000 stratégiam, ktoré sa neustále produkujú. Ide o Akčné plány na podporu najmenej rozvinutých regiónov. http://www.nro.vlada.gov.sk . Je to asi jediný vládny program, ktorý podporuje ‘zmenu zdola’. Všetky podnety teda musia prísť z lokálnej iniciatívy a sú postavené na využití práve miestneho kapitálu. Myslím že okres Kežmarok je uvádzaný ako jeden z úspešných, ktorý sa začína štartovať. …

Vo vízií sa kladie dôraz na to, ako Slovensko bude čeliť ďalšej priemyselnej revolúcií, ako obnoviteľné zdroje energie nahradia staré palivá,… A práve tieto regióny by v tom mali taký veľký potenciál! Podľa mňa najväčším medzinárodným problémom regionálneho rozvoja je naše nadstavenie mysle, že sa stále snažíme zmenšovať problémy. PS by mohlo byť v tomto dopredu, má víziu o krajine. Nemohli by sme ju premietnuť aj do problematiky regiónov a byť v tom trošku ‘progresívnejší’? :slightly_smiling_face:


#13

Podla mna byt “progresivnejsi” neznamena snazit sa ozivovat mrtvolu priemyslu 2.0 priemyslom 3.0. Preco nedovolit prirode aby si vzala naspät tie oblasti z ktorych ludia utekaju aj tak. Nech utecu do miest a nech sa potom o nejake to desatrocie vratia v mensom pocte. Najdime radsej efektivne a lacne technologie ako tieto neziaduce fabriky a mesta demontovat a recyklovat. Ponechat iba pamiatky. Vsetko ostatne vratit prirode.


#14

Ja si myslím, že tieto regióny nie sú mŕtve. Už pár mesiacov po nich chodím a našla som viac života než som čakala. Mne osobne to nepríde moc v súlade s prírodou, keď ľudia z niekadiaľ odchádzajú. Veľa z nich MUSÍ odísť, systém sa ich nepýta, či CHCÚ odísť. Centralizovať už teraz centralizovaný systém nie je riešenie. Nielen na Slovensku sa hľadajú cesty ako ho naopak decentralizovať, navyše už teraz máme veľa problémov s prehnanou urbanizáciou. Ja som tiež z dediny, a moji známi sa odmietajú sťahovať do BA len preto, že jednoducho sa tu nemôžu dôstojne zamestnať. Domov je domov, len sa na to často nekladie dôraz.

A posledná pripomienka, ľudia v meste potrebujú konzumovať potraviny. Kde ich zoberú, keď vidiek (ešte stále naša surovinová základňa )nebude? Kto by tam zostal pracovať niekde na poli, keď všetci ostatní odídu? Myslím si že až s takou automatizáciou, že by sa to všetko spravilo samo zatiaľ rátať nemôžeme.


#15

Samozrejme nech ludia ziju na vidieku. Len predstava desattisicove mesto okolo jednej fabriky z 50.rokov vybudovanej na principe nerentability je uplny nezmysel. To uz dufam nikdy nebude. Rozhodne nech sa diverzifikuje ale nech sa neocakava, ze sa tym zastavi “utek”. Zil som a aj nadalej zijem v mnohych krajinach sveta a vzdy na vidieku. Ale! Rozhodne neocakavam rovnake sluzby ako vo velkomeste. O tom to predsa nie je. Buducnost vdaka technologiam moze patrit vidieku. Rozpestrenom, s nizkou hustotou. Ale rozhodne nie koncentrovane robotnicke mesta postavene pri fabrike.

Ohladne potravin. Vertikalna rastlinna vyroba. My skutocne chceme aby velke oblasti planety boli aj nadalej pouzivane na vyrobu potravin? Alebo chceme mat radsej zelensie mesta a este zelensie vsetko ostatne?
https://en.wikipedia.org/wiki/Vertical_farming


#16

Odchod ľudí z vidieka do miest má viacero negatív:

  • s každým odídencom sa v regióne stráca potenciálny zdroj financií a prípadne aj s jeho rodinou skupina konzumentov, ktorá by prispela na príjmy iných podnikateľov v regióne
  • zníži sa dopyt o verejnú dopravu v regióne, čo má negatívny synergický efekt na ostatných
  • stráca sa väzba na región, tým môžeme myslieť viacero vecí, ale jedným z príkladov je napr. menší odpor lokálnej komunity pri odlesňovaní
  • v regióne ostávajú napokon slabšie individuality, ktoré skôr podliehajú negatívnym vplyvom (napr. kotlebovcov)
  • zvyšuje sa pretlak na mieste, kam sa presťahujú

A zrejme je toho aj ďaleko viac. Z tohto dôvodu som presvedčený, že správne aplikovaná podpora, vrátane dotácií môže pomôcť. Pod tou správnou podporou by som ja videl

  • podporu do funkčnej verejnej dopravy v regióne
  • financie na rekonštrukciu hradov a do iných potenciálnych cieľov turizmu (agroturizmus, športové areály a pod.)
  • vzdelávanie v oblasti turizmu a služieb
  • budovanie teleworkingových centier, aby mohli pracovať aj pre nadnárodné firmy v Bratislave, a pritom sa nemuseli sťahovať
  • prednostné budovanie moderných telecentier, v ktorých získajú jednoduchý prístup k službám štátu a získajú tam aj pomoc od spôsobilého zamestnanca, ktorý sa výborne orientuje v riešení bežných životných situácií

Až na poslednom mieste, ak by sa už nedalo nič robiť iné, by som videl dotácie konkrétnym firmám, ale to len vo výnimočných situáciách.


#17

Pod dojmom včerajšej Chaty 2 a zrejme špeciálne informácie od Vlada Ledeckého, starostu Spišského Hrhova, by som navrhol ešte jednu špeciálnu aktivitu pre PS.
PS by mohol identifikovať najviac zaostalé regióny, ktoré však majú nejaký potenciál vo forme rôznych ťahákov pre turistov či podnikateľov z iných regiónov. Potom by v rámci PS mohli vznikať tímy odborníkov, ktorí sú schopní

  • vymyslieť víziu pre daný región,
  • osloviť schopných a ochotných ľudí v regióne a zorganizovať pre nich VEREJNÝ workshop, na ktorom by im vysvetlili, čo by sa dalo robiť,
  • získať z rôznych zdrojov potrebné finančné a iné stimuly.

Keby sa nám spoločne podarilo takéto niečo, máme o kampaň nielen v danom regióne postarané.


#18

Priklad vychodne Nemecko. Miliardy DM a € naliate do uplne vsetkych moznych a nemoznych projektov.
Vysledok. Ludia este stale opustaju. Menej ako pred 10 rokmi ale este stale o niekolko tisic ludi opusta vychod. Mozno su Slovaci specialni a dokazu vyriesit co ani Nemci nedokazali. Ale mozno nie. Namiesto 5 rocnice by bolo ovela zdravsie s ludmi hovorit a vysvetlovat, ze region moze byt atraktivny. Ale z inych dovodov ako velkomesto. Pomaly menit myslenie ludi je lacnejsie a viac sustainable ako pätrocnice


#19

Len pre úplnosť: zhruba takéto niečo sa deje v gescii vládneho splnomocnenca pre menej rozvinuté regióny Marcinčina. Navyše, vybraté projekty vie podporiť finančne.
Nemám zatiaľ dosť informácií, aby som vedel posúdiť, či to robí dobre alebo zle, môj subjektívny dojem z toho je zatiaľ dobrý.
Vo vzťahu k tvojmu nápadu tam vidím niekoľko konzekvencií:

  • robiť to v iných regiónoch, ako splnomocnenec vlády;
  • ak by sa to z nejakého dôvodu dialo v regióne, kde už takto pôsobí splnomocnenec vlády, tak sa zamerať na iné cieľové skupíny, než on;
  • celé to však stojí a padá na “získať z rôznych zdrojov potrebné finančné a iné stimuly.” - to je dnes prakticky nereálne a môže to pochovať celú snahu - naplánuješ s ľudmi krásne projekty a tie nebudú podporené … :frowning: .

#20

Verejná doprava je masívne podporovaná (dotovaná) už teraz. Problém toho, že ju ľudia nevyužívajú, nie je iba v tom, že má nedostatky, ale aj v tom, že sú lacné autá a že mentál Slovákov je nastavený tak, že jazdiť autom je moderné. To dotáciami veľmi nevyriešime…