Zbytocna byrokracia na jednoosobovu s.r.o. a navrh PSka

Zbytocna byrokracia na jednoosobovu s.r.o. a navrh PSka
0

#1

Máte jednoosobovú eseročku? Možno aj vás čakajú kontroly bezpečnosti pri práci
Ministerstvo práce chce, aby sa aj na jednoosobovú eseročku pozeralo tak, akoby mala zamestnancov.

Viete ako by problém “jednoosobovú s.r.o.” riešilo Progresívne Slovensko?

  • založené online pár kliknutiami do pár minút od 16 rokov

  • do určitého obratu (cca 30k) by netrebalo robiť účtovníctvo ani podávať daňové priznania.
    ani žiadne ďalšie papierovačky. mali by ste účet, kde by všetko prebiehalo automaticky a nemuseli by ste sa o nič starať.

  • samozrejme pre ľudí, čo by si potrebovali účtovníctvo, táto možnosť ostáva aj ostatné formy podnikania ako doteraz.

  • navyše by štát netrestal pokutami začínajúcich podnikateľov, alebo podnikateľov, čo sa snažia poctivo podnikať len kvôli administratívnym chybám. o tom, zeby vam nemali chodit kontroly inspektoratu prace domov do bytu ani nehovorim :slight_smile:

Budúcnosť je o tom, že viac a viac ľudí bude podnikateľmi, alebo bude mať viacero menších zamestnaní.

Aj toto je nástroj nato, aby sa nám tu dobre žilo a držali krok s dobou a novou ekonomikou. V kľude môžte byť niekde zamestnaný, ale zároveň cez takúto “progresínu s.r.o” podnikať, freelancovať, prenajímať airbnb alebo byť napríklad aj taxikárom :slight_smile:


#2

Kto zaplati ten automaticky ucet ?

Zrusenie zivnostenskych listov neplanujete ? To povolenie od statu zarabat si sam na seba mi pride dost nechutne.


#3

Trochu mi to pripomína kauzu “Horná Nitra” - zameranie dobré, ale niektoré riešenia prinajmenšom diskutabilné.
Niekedy pri stratégii PS mávam pocit, že horlivosť a osobné preferencie by mohli byť o niečo viac kompenzované obozretnosťou a všeobecnou spravodlivosťou.

Akože podnikateľ do obratu 30k nebude podávať daňové priznanie, ale zamestnanec s rovnakým ročným príjmom ho podávať musí… Nemáme obavy, že to niekto zmetie zo stola so slovami “PS chce za každú cenu podporovať podnikateľov na úkor poctivo pracujúcich”?
A ďalej, tí, čo budú mať obrat okolo 30k budú sakramensky zvažovať, či prekročia túto hranicu, pretože potom im odrazu pribudne všetko, od čoho boli doteraz oslobodení. A to nie je len o nákladoch, ale najmä o efforte, o postupoch, o dokladoch, o vykazovaní… Dovolím si tvrdiť, že podnikavci okolo 30-40k budú robiť všetko preto, aby príjmy prekračujúce 30k utajili, skryli, zamlčali (napríklad cez barter, presun na inú neprepojenú firmu a podobne)… A dokážte im to.

Tiež by ma zaujímalo, ako štát vyhodnotí, kto sa naozaj snaží poctivo podnikať (=teda de facto postupuje podľa platných predpisov) a kto je len povrchný flákač a ignorant, ktorý sa bude tváriť, že jeho sa zákony a predpisy netýkajú, pretože on len prináša myšlienky a nechce sa starať o administratívu…

Ja by som išiel inou cestou. Podpora začínajúcich (alebo drobných) podnikateľov je fajn a je to legitímny cieľ. Nesmie to však byť cestou diskriminácie (v zmysle vytvorenia nápadne ne/výhodných podmienok) iných skupíní obyvateľstva, napríklad bežných zamestnancov s nízkym príjmom (viď vyššie uvedený príklad s daňovým priznaním).
Dnes mnoho ľudí rieši tému “ako začať podnikať”. Niektorí čítajú, niektorí navštevujú kurzy, iní chodia na mudrovačky s inými podnikateľmi, aby sa inšpirovali. A štát nerobí reálne takmer nič, hoci by mohol.
Vezmime si príklad registračných podkladní. Štát vyrobil virtuálnu registračnú pokladňu (VRP), ktorú dnes využíva množstvo predajcov a odpadnú im tak náklady s obstaraním a udržiavaním registračnej pokladne. Áno, stálo to mrte prachov, občas to vypadáva a niektoré veci by sa dali vylepšiť, ale funguje to.

Čo keby štát urobil niečo ako “all-in-one” softvérový (samozrejme webový) box, kam sa nádejný podnikateľ prihlási so svojím eID a vybaví postupne všetko…
Začne živnosťou, prípadne založením s.r.o. Procesy na to už existujú, stačí ich dať do jedného UI.
Pokračovať bude založením účtu, prípadne účtov (v niektorej z integrovaných bánk). Pokračovať bude nejakým základným účtovníctvom (nechcem v tomto momente predikovať, či by malo ísť o jednoduché alebo podvojné) implikovanom typickými transakciami. Ak si dnes vytvorím nový profil na Facebooku, tento ma bude nejakou formou buzerovať dovtedy, kým si nezadám profilovú fotku, prípadne ďalšie info. Nevidím dôvod, aby takýto systém pre malých/začínajúcich podnikateľov nemohol fungovať rovnako - teda bude používateľov “buzerovať” dovtedy, kým neurobia niečo, čo urobiť majú.
Postavenie účtovníkov a účtovníctva v spoločnosti sa podľa mňa zbytočne heroizuje. Účtovník predsa robí len to, čo mu povie podnikateľ alebo predpisy. Z môjho pohľadu sa to preto dá relatívne jednoducho algoritmizovať, najmä pre malých a začínajúcich (=nekomplikovaných) podnikateľov.
Veci ako “vklad základného imania”, či “vystavenie faktúry”, prípadne “úhrada odvodov” jednoducho musí každý podnikateľ chápať. Procesy za tým už môže predpísať systém. Nemusím hovoriť, že účtovanie bežných transakcií bude automatické ako aj vystavovanie iných dokumentov pre štát (daňové priznanie, účtovné závierky…).
Zároveň, štát týmto dokáže generovať upozornenie na všetky povinnosti, ktoré podnikateľ má v zmysle svojho oprávnenia (či už ide o požiarno-poplachové smernice alebo HCCP plán…).
Výhody pre podnikateľov sú zjavné:

  • neriešim témy “ako vystaviť faktúru” alebo “ako správne vypočítať mzdu a odvody”…
  • nemám zodpovednosť za účtovníka, či všetky termíny ustrážila a všetko správne zaúčtovala
  • mám nástroj na unifikovaný styk so štátom a istotu, že som na nič nezabudol

Výhody pre štát sú tiež nesporné:

  • mám pod kontrolou malých (a potenciálne veľmi nezbedných) podnikateľov v on-line systéme
  • dokážem reálne riadiť komunikáciu s novými subjektami bez toho, aby som sa spoliehal na to, že všetci si naštudujú legislatívu a jej zmeny
  • viem, že nemusím kontrolovať už splnené podmienky a zároveň dokážem cielene smerovať kontrolnú činnosť pri podozrivých transakciách

Nevýhodou je, že toto nie je quick-win, ale systematický proces postupného vytvárania univerzálnej štátnej platformy pre fungovanie malého (a stredného?) podnikania.
Nie som za to, aby sme vytvorili privilegovanú skupinu obyvateľstva, ktorí nemusia podávať daňové priznanie. Som však za to, aby sme vytvorili systém použiteľný a pochopiteľný bežnými ľuďmi, ktorý tieto daňové priznania dokáže efektívne automatizovať.

Zároveň, ponechať malých (často horlivých) podnikateľov len tak úplne bez kontroly a dokladovania je podľa mňa celkomo slušné riziko aj pre nich samých. Určite by sa zvýšil podiel tých, ktorí sa jednoducho zadĺžia až po osobný bankrot len preto, lebo pôjdu za svojou víziou bez akejkoľvek kontroly. Štátna byrokracia je jedným z účinných nástrojov na odradenie hazardérov od podnikania. Preto nepoďme cestou ignorácie pravidiel, ale radšej cestou ich transparentnosti plus (pokiaľ možno) cestou automatizácie a elektronizácie.


#4

Pokial viem, zamestnanci nepodavaju danove priznanie. Resp. maju pravo poziadat zamestnavatela o vykonanie rocneho zuctovania dane, ktory to potom musi urobit. Cize ziadne zvyhodnovanie podnikatelov voci zamestnancom tu nevidim.
K “ako stat vyhodnoti, kto sa naozaj snazi poctivo podnikat…”. Podla mna tu nejde o ziadne vyhodnocovanie, bolo by jednoduche pravidlo napr. ze za prvu chybu sa neplati pokuta, az za opakovanu. To by platilo samozrejme pre vsetkych, ale benefit by to bol hlavne pre tych poctivych. Ak sa nemylim, vo Francuzsku nieco take chcu zaviest a zda sa mi to velmi rozumne.


#5

Vidím to trochu inak. :wink:
Zamestnanec má povinnosť podať daňové priznanie. :slight_smile: Zároveň má však nárok požiadať zamestnávateľa, aby to urobil za neho. To sa však netýka všetkých kategórií zamestnancov… Ak máš napríklad súbeh príjmov od dvoch zamestnávateľov, pričom jeden z nich napríklad bol zo zdrojov v zahraničí, zamestnávateľ Ti nemusí vyhovieť a neurobí Ti daňové priznanie…

Takže ak povieme “títo podnikatelia nemusia podávať daňové priznanie”, výrazne sme ich zvýhodnili. Keby sme urobili adekvátne pravidlo v zmysle “za týchto malých podnikateľov má povinnosť podať daňové priznanie štát, ak o to požiadajú a doložia všetky relevantné doklady”, potom by to bol ekvivalent k zamestnancom. :slight_smile:

Áno, presne o takýchto “drobných” zmenách, či úľavách by sme mali diskutovať. Je tam priestor na uvoľnenie rizík pre malých a podporiť ich účinnú snahu o nápravu…
Viem si predstaviť aj podmienečné uloženie sankcie, pričom podnikateľ bude mať povinnosť preukázať do určenej lehoty (napríklad mesiac alebo 3 mesiace…) vykonanie nápravných opatrení. Ak nepreukáže, platí pokutu. Ak vykoná a preukáže nápravu, pokuta bude odpustená. To by bol zároveň aj priestor pre elimináciu korupcie a vydierania zo strany kontrolórov (už som počul rôzne príbehy…)… Pripadá mi férové dostať lehotu na nápravu.


#6

Ja tie argumenty beriem, ale hlavne nie celkom chapem preco to stavat do tejto polohy - ze ked sa ulahci zivot zivnostnikom, zamestnanci to budu vnimat nejako negativne. Ale to je mozno moj problem :wink:.
Mne sa tie napady kazdopadne pacia, a kazde ulahcenie zivota (a nie naopak stazenie, ako to radi robia smeraci a spol.), ci uz podnikatelom alebo zamestnancom je vitane. Priestor na to urcite je.
Ked sme uz pri tych zamestnancoch - neviem ako to je v inych krajinach, ale ja velmi nevidim rozumny dovod preco by clovek, ktory je cely rok len v zamestnaneckom pomere mal vobec riesit nejake danove priznanie (ci uz sam alebo o to ziadat zamestnavatela).


#7

Pretože v daňovom systéme sú definované aj položky zúčtované ročne - mohol by si mať variabilnú mdzu, iné príjmy, súbeh príjmov, daňový bonus na deti a tak…

Ja skôr nerozumiem, prečo v dnešnej dobe, kedy sociálka pozná moje príjmy, odvody sa kalkulujú podľa vzorcov a v zásade všetko už funguje elektronicky (hoci neprepojene), vôbec existuje niečo ako “Daňové priznanie typu A”. Veď to predsa môže štát počítať sám. Podklady viem doručiť (hoci prostredníctvom zamestnávateľa) aj elektronicky a ostatné predsa môžu riešiť automaty… A zmizne kopec administratívy pre zamestnávateľov bez pridanej hodnoty.


#8

No ved ja som v tomto uplny laik, ale niekedy mozno aj laicky pohlad nie je na skodu :wink:. Napr. - to ze su v danovom systeme polozky zuctovane rocne neznamena ze to tak musi byt a neda sa to zmenit, nie?
Ale hlavne plne suhlasim s tym ze v dnesnej dobe stat ma (alebo by minimalne mohol mat) dostatok dat k tomu aby ovela viac veci robil sam a “neotravoval” obcanov.


#9

Jasne, všetko sa dá zmeniť. Otázka znie, aký je účel tejto zmeny a aký je pomer cena(effort)/benefity.
Kalendárny rok je daný nielen historicky, ale aj logicky z viacerých dôvodov (ročné odmeny, kolísanie príjmov počas roka). Toto by som nemenil, ale radšej by som pomohol automatizácii.